DEN ANDRE ER EN IDIOT: Vi tillegger handlinger andre gjør til deres personlighet, mens vi unnskylder våre egne feil som et resultat av situasjonen vi er i.Illustrasjonsfoto: Colourbox
Mitt navn er Øystein, og jeg har vært en «ræva» leder
KRONIKK: Det finnes ikke idioter i arbeidslivet! Hilsen en stor en.
ØysteinGrytøyrSeniorrådgiver i arbeidsmiljøsenteret
I arbeidslivet har du nok opplevd å møte på mennesker som
kan karakteriseres som «idioter» – de som irriterer deg, ikke samarbeider, sier
feil ting eller som i dine øyne bare lager problemer.
Men er de virkelig idioter?
Mitt navn er Øystein, og jeg har vært en «ræva» leder.
Jeg har trodd at jeg var bedre enn andre. Jeg har tyrannisert og ikke hørt på
mine ansatte, overkjørt og gitt blanke i alt som heter medvirkning og
inkludering.
Men, jeg var aldri et dårlig menneske. Det handlet
om at jeg som ung kjøkkensjef ble satt i en situasjon jeg ikke kunne håndtere.
Jeg manglet kompetanse på blant annet:
Rolleforståelse
Om vi ikke vet hva som forventes, oppstår friksjon lett.
Hvordan skal et verneombud fungere om alle har sin egen oppfatning av rollen?
Hvordan skal en leder lede om vi ikke respekterer styringsretten? Dette handler
ikke om at folk er dumme, men at de mangler kunnskap om rolleforståelse, og
evnen å skille sak fra person.
Med tydeligere opplæring og struktur kan slike problemer
unngås. Når alle forstår sin rolle og hva de skal levere, legger dette
grunnlaget for et godt arbeidsmiljø. Vi kan være uenige, uten at den andre
personen er en idiot.
Jeg har trodd at jeg var bedre enn andre. Jeg har tyrannisert og ikke hørt på mine ansatte, overkjørt og gitt blanke i alt som heter medvirkning og inkludering.
Øystein Grytøyr
Kommunikasjon
Feiltolket kommunikasjon kan ofte oppfattes som
inkompetanse, arroganse eller rett frem idioti. Vi kan oppleve at informasjon
holdes tilbake eller at vi ikke blir hørt, og dette kan skape mistillit og
misnøye.
Kommunikasjon er en kompetanse som krever trening og
bevissthet. Ofte ser jeg at arbeidsplasser som sliter med kommunikasjon,
egentlig bare mangler verktøyene og psykologisk trygghet for å uttrykke seg
klart uten å bli misforstått.
Her er system og kompetanse avgjørende, slik at
medarbeidere kan lære å uttrykke seg på en måte som fremmer forståelse og
samarbeid.
Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer
Det psykososiale arbeidsmiljøet er viktig for hvordan vi
oppfatter hverandre. Faktorer som får det beste ut av deg, kan få frem sider av
andre som for deg virker helt «idiotiske».
Når vi er presset, kan vår evne til å være empatiske og tålmodige
bli svekket. Dette er ikke nødvendigvis en personlig svakhet, men et resultat
av ytre faktorer som påvirker hvordan vi fungerer i arbeidsmiljøet.
Økt kunnskap om psykososialt arbeidsmiljø og hva dette
kan gjøre med oss både positivt og negativt, gir oss bedre forutsetning for å
skape et inkluderende arbeidsmiljø der alle kan ha en dårlig dag uten å bli
stemplet som en idiot.
Personlighet og reaksjonsmønstre
Avslutningsvis er det verdt å reflektere over hvordan
personlighet påvirker vårt syn på andre. Vi er alle forskjellige, og det er
viktig å erkjenne at ikke alle reagerer på samme måte i ulike situasjoner.
På seg selv kjenner man ingen andre, blir det sagt. Dine
medmennesker er ikke idioter, de bare tenker ikke akkurat som deg. Noen er
veldig saksorientert, mens andre legger mest vekt på det relasjonelle. Noen tar
raske beslutninger, mens andre trenger lang betenkningstid. I arbeidslivet
trenger vi alle typer mennesker for å få frem de beste ideene.
Om forfatteren
Øystein Grytøyr er seniorrådgiver i Arbeidsmiljøsenteret,
der han blant annet arbeider med å kurs og kompetanse.
Han har en bachelorgrad i arbeids- og
organisasjonspsykologi, og har bakgrunn som kokk og kjøkkensjef. Ifølge ham
selv var han en helt forferdelig dårlig leder.
Her kommer også den fundamentale attribusjonsfeilen inn. Vi
tillegger handlinger andre gjør til deres personlighet, mens vi unnskylder våre
egne feil som et resultat av situasjonen vi er i. Dette fører til at vi fort
tolker andres handlinger som «idiotiske», men når vi selv gjør det samme,
handler det om faktorer utenfor oss selv.
Vi har vel alle irritert oss over bilen foran som kjører
for sent, eller bilen bak som ligger for tett. Jeg tør tippe at det i begge
situasjonene er den andre som er idioten.
Den harde måten
Finnes det ikke idioter altså?
Nei, og dette var bare det jeg fikk inn på de 4000
tegnene som redaktør Ivar gir meg.
Hadde jeg hatt kunnskaper om dette før jeg ble leder,
hadde jeg sluppet å lære det på den harde måten og mange hadde vært spart for
min læringskurve.
Vi mennesker har ulik kompetanse og ulike
reaksjonsmønstre, og det må vi respektere.
Uten at noen får stempel som idiot.
***
Du har lest en åpen artikkel fra HMS-magasinet, Norges eneste redaktørstyrte fagmedium om HMS og godt arbeidsmiljø. Som abonnent får du tilsendt vår magasinutgave seks ganger i året, og du får tilgang til alt innhold på hmsmagasinet.no. Det er også mulig å bare abonnere digitalt. Klikk her for å bli abonnent.