Innhold fra annonsør
Enkelt HR-system for SMB
– i gang på fem minutter
Rett før pandemien bestemte fire gründere i Vestfold seg for å utvikle en enkel administrativ løsning for SMB med mellom 1-100 ansatte. Ifølge gründer og daglig leder Pål Reinert Bredvei var det her et 'white space' i markedet.
Etter ett år med utvikling var de klare for lansering av Adminkit som dekker tre områder: HR, avtaleforvaltning og GDPR/personvern. HR-funksjonaliteten ligger i modulen Adminkit People.
Bransjeuavhengig
Sandefjord-selskapet er nå oppe i 14 ansatte og vokser fort. Så langt har 4.800 bedrifter registrert seg som brukere av Adminkit. Kundene befinner seg over hele landet og i alle bransjer, fordelt på over 200 ulike bransjekoder. Løsningen brukes også av idrettslag og veldedige organisasjoner. Snart er det opprettet 10.000 arbeidskontrakter i løsningen.
– Vi har truffet en nerve, fastslår Bredvei.
Det er mange innganger inn til å bruke Adminkit. Hver av funksjonene i løsningen har skaffet nye kunder.
Enkelt og raskt
Enkelthet er et nøkkelord for Adminkit.
– En daglig leder skal kunne ta i bruk systemet på under fem minutter, eksempelvis opprette en arbeidskontrakt, sier Bredvei.
Adminkit har lagt vekt på å tilby de rette hjelpeverktøyene med passe nivå av prosesstøtte. Rene skybaserte løsninger for fildeling har ingen prosesstøtte, mens tradisjonelle HR-systemer er tunge med for mye prosess for SMB.
– Ledere i SMB-bedrifter er ikke bare administratorer. Som regel deltar de også i driften, påpeker Bredvei.
Daglig leder skal ha oversikt over ansettelsesavtaler, ansattdata, ferieoversikt, medarbeidersamtaler, bestillinger m.m.
– Som regel sitter lederen i en SMB nokså alene med beskjedne støttefunksjoner. Vi bestemte oss for å bygge den verktøykassa vi selv alltid hadde savnet, sier Bredvei.
De fire gründerne hadde alle erfaring fra SMB-bedrifter og selv kjent på administrative hodepiner.
Problemer skal løses der og da, så enkel skal Adminkit være.
Hva skjer i ansettelsesfasen? Hva skjer under drift? Hva skjer ved avslutningen av et ansettelsesforhold?
– Alt skal være på plass i løpet av en time uten behov for assistanse fra advokat eller andre rådgivere. Og man skal komme i gang uten en implementeringsprosess eller opplæring. En leder i en SMB har ikke tid til det. Han er faglig dyktig, men har ikke tid til å bruke unødvendig tid på administrative prosesser, sier Bredvei.
Påminnelser til lederen
Eksempler på nyttige data som registreres på ansatte i Adminkit People er t-skjortestørrelse og fødselsdag.
Hver fredag får leder varsling om hvem som bursdag eller årsdag kommende uke.
Systemet inneholder også en ferie- og fraværsoversikt. Ansatte legger inn data, og det er lett å se hvem som er på jobb når og antall gjenstående feriedager.
Skiller seg fra HR-systemene
Adminkit sikrer at også SMB-bedrifter enkelt kan etterleve lovpålagt informasjon.
– Aldri har en daglig leder i en SMB-bedrift vurdert å kjøpe seg et stort HR-system, sier Adminkit-sjefen.
De er tydelige på at de ikke konkurrerer med de store HR-systemene på markedet.
– HR-systemer er komplekse, krevende og dyre både i innkjøp og drift, sier Bredvei.
I tillegg kommer en tidkrevende implementering.
– Vi får stadig kunder som kommer fra disse HR-systemene fordi de er for komplekse. Vi løser ikke alt, men vi løser det viktigste, sier Bredvei.
Adminkit er ikke best på noe felt og, men de løser det lettbeint og til den laveste kostnaden.
Også på avtaleforvaltning finnes det konkurrenter, men til en langt høyere pris.
– Vi ligger på en brøkdel av månedsprisen til de øvrige løsningene på det norske markedet, fastslår Bredvei.
Han understreker at selv om løsningen deres er enkel å bruke, er den avansert på baksiden.
Lav pris og kundeservice 24/7
I startfasen var bruk av Adminkit gratis, men siden i fjor har de tatt betalt.
– Det var noe tidligere enn planlagt, men kunder ble skeptiske og ga tilbakemelding om at Adminkit var et for godt system til å være gratis. De lurte på hvor hunden lå begravet, sier markedssjef Line Engen Storjordet.
Prisen er kr 49 pr bruker pr måned, og det er ingen etableringskostnad eller bindingstid.
– Ennå har vi ikke mottatt en eneste klage på prisen, sier Bredvei.
Kundeservice tilbys som chat med ekte mennesker.
– Vår kundeservice er ikke begrenset til kl 8-16 på hverdager. Vi har vunnet mye på å være tilgjengelig 24/7. Det setter ledere i SMB stor pris på, sier Bredvei.
Skal forbli enkelt
– De som kommer til oss fra andre HR-systemer, sier at det er "så mye greier" med de tyngre systemene, forteller Bredvei.
Adminkit erkjenner at de må holde seg i sin nisje selv om de stadig får forespørsel om å legge til nye funksjoner, eksempelvis timeregistrering og avviksanalyse.
– Vi må være nøkterne og tro mot vårt konsept. Vi tenker volum og lav pris. Her skiller vi oss ut i B2B, sier Bredvei.
Begynner man med strategisk HR og må ha spesialtilpasset løsning, må man ha en mer kompleks løsning enn Adminkit.
Skal utenlands
Gjennom emisjoner har Adminkit fått inn ca. 40 millioner.
– Det koster noen titalls millioner å bygge opp et bunnsolid IT-selskap, forteller Bredvei.
Det har ikke vært vanskelig å finne villige investorer. Faktisk ble siste emisjon betydelig overtegnet.
Men antall kunder vokser jevnt og trutt i Norge, har de også fått noen utenlandske, uten å ha markedsført utenfor landets grenser. Men i neste omgang skal Adminkit etablere seg i nye land.
– Løsningen er på engelsk, og administrativ utmattelse er ikke noe særnorsk fenomen, avslutter Pål Reinart Bredvei.