Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Surpompene fremmer kreativitet
Du trodde kanskje at alle må sprudle av humør, energi overskudd for at kreativiteten skal blomstre på arbeidsplassen? Tenk om igjen! En skikkelig surpomp eller to kan gjøre samme nytten - minst.
Les også: Trivsel øker lønnsomheten
"De gode nyhetene skriver seg fra saklig, humørløs forskning. Jennifer George og Jing Zhou fra Rice University i Houston i USA har oppdaget sammenhengen mellom dårlig humør hos enkelte medarbeidere og graden av kreativitet i organisasjonen, skriver Berlingske Business.dk.
Sterk støtte fra lederenDe testet 161 medarbeidere i et oljeselskap, alle i stillinger hvor kreativitet er viktig. Når noen av medarbeiderne la for dagen svært dårlig humør, førte det til høy kreativitet i organisasjonen.
Men det forutsatte to ting: For det første måtte medarbeiderne føle en sterk støtte fra lederne sine. For det andre måtte både godt humør og dårlig humør være representert blant medarbeiderne innenfor testperioden.
Automatisk problemløsningForskerne mener at dårlig humør fremmer kreativitet fordi det signaliserer at noe ikke er som det bør være i organisasjonen. Dermed får det oss til automatisk å lete etter løsninger på problemet.
Uansett humør, så er kreativiteten på det laveste når medarbeiderne opplever at de ikke får støtte hos lederen sin, viser forskningsrapporten fra Rice University.