Telefon

Lettere å varsle i Forsvaret

Det skal bli lettere for ansatte i forsvarssektoren å varsle om økonomiske misligheter. Dette er et ledd i en etisk opprusting for Forsvaret. 

Publisert

Den nye varslingskanalen er åpen for både forsvarsansatte og eksterne, som kunder og leverandøren. To telefonnumre - ettmilitært og ett sivilt - samt en epostadresse - skal fange opp hevendelser.

Hovedregelen er fortsatt at varsling skal gå tjenestevei gjennomm nærmeste overordnede, og i åpenhet, men ledelsen i Forsvarsdepartementet innser at det er nødvendig også med andre kanaler.

- Varslerne skal føle seg ivaretatt og beskyttet. De skal oppleve at den de rapporterer til, tar varslingen på alvor og følger opp, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Nulltoleranse og anonymitet Varslingssystemet i forsvarsektoren bygger på følgende prinsipper:

  • Nulltoleranse. Alle henvendelser skal tas tak i med en gang.
  • Anonymitet er mulig.
  • Anonyme kilder er like mye verdt som åpne kilder.
  • De ulike metodene for varsling skal verdsettes likt.
  • Konfidensiell behandling.
  • Varslingssystemet skal kunne brukes uten frykt for konsekvenser.

Ansatte avdekker kriminalitet Studier viser at varslere avdekker mer enn 40 prosent av sakene som handler om selskapskriminalitet og alvorlige misligheter. Selskapets revisor avdekker derimot bare 10 prosent.

Det sier noe om hvor viktig det er med gode og betryggende varslingsrutiner, mener den politiske ledelsen i Forsvarsdepartementet.

Fokus på holdninger og etikkSamtidig har forsvarsminister Erichsen lansert etiske grunnregler for forsvarssektoren og etiske retningslinjer for kontakt med næringslivet.

- Forsvaret skal opptre ryddig og troverdig, både som organisasjon og som enkeltpersoner, fastslår hun.

De oppdaterte etiske grunnreglene for forsvarssektoren er en oppfølging av handlingsplanen for holdninger, etikk og ledelse som kom i fjor. Grunnreglene skal i større grad gjenspeile de nye, etiske retningslinjene for statstjenesten fra 2005.

- Muligheter og positive sider for de ansatte - som åpenhet, ytringsfrihet og arbeidsmiljø - er fokusert i større grad enn før, og ikke bare plikter og begrensninger i tjenesteutøvelsen, sier forsvarsministeren.

Hjelp og rettesnor Hensikten med nye regler for næringslivskontakt er å presisere og konkretisere hvilken atferd som aksepteres og forventes av alle medarbeidere i forsvarssektoren når det gjelder næringslivskontakt og kundepleie.

- At ansatte har kontakt med representanter for næringslivet er naturlig og nødvendig. Men kontakten skal foregå på en måte som er ryddig for begge parter. Retningslinjene er ment som hjelp og rettesnor, sier Anne-Grete Strøm Erichsen.

Powered by Labrador CMS