millenial

Tøffe krav fra ny generasjon

En ny generasjon arbeidstakere vil by arbeidsgivere og HR-ansvarlige på nye og tøffe utfordringer. "The Millenials" kommer til å forvente både miljø- og samfunnsansvar fra bedriftene som skal nyte godt av deres arbeidskraft.

Publisert

Det var under en europeisk HR-konferanse i Barcelona nylig, i regi av Pricewaterhouse-Coopers (PwC), at søkelyset ble satt på generasjonen som bærer tittelen "The Millenials".

Begrepet er ment å beskrive noen særtrekk ved generasjonen som er født mellom 1980 og 2000, etterfølgerne til "Generasjon X".

Den ansatte er kongerOg nå skal "the millenials" ut i arbeidslivet for fullt. Det kommer til å bli krevende for etablerte og fastgrodde organisasjoner, advarer PwC.

HR-ansvarlige kommer til å måtte tilpasse seg en verden hvor "den ansatte er konge", skriver det britiske HR-magasinet Personnel Today.

"Millenials" vil forvente at arbeidsgiveren deres leverer meningsfulle bidrag både til samfunnet og til miljøet, fikk deltakerne på HR-konferansen i Barcelona høre.

Handler ikke om pengerPwC-partner Michale Rendell sa:

- Bedriftene blir nødt til å henge med på de endrede kravene fra sine ansatte, hvis de ønsker de beste arbeidstakerne. Og det handler ikke om penger. De selskapene som tilbyr den beste pakken av goder og omdømme, vil få den beste staben.

"Millenials" har muligheten til å sette tyngde bak kravene sine. Dette er en generasjon som kommer til å ha høy teknologisk kompetanse. Dette vil igjen innebære nye og tøffere krav til arbeidsplassenes it-tjenester og -kompteanse.

Ikke forvent lojalitetDet viktigste er likevel at "millenials" kommer til å være mindre lojale arbeidstakere enn noen generasjon før dem.

Er de misfornøyde, vil de rett og slett forsvinne til andre jobber hvor betingelsene, arbeidsforhold og selskapsprofil bedre matcher deres egne forventninger og verdier.

Powered by Labrador CMS