Per Bergerud (bredde)

Hardere kamp om sommervikarene

Kampen om å skaffe kvalifiserte sommervikarer hardner til. Fire av ti bedriftsledere sier seg villig til å bla opp ekstra for å sikre seg de beste.

Publisert

27 prosent av Norges bedrifter som skal ansette sommervikarer, opplever at det er vanskelig å skaffe mange nok.

Enda verre er det å finne vikarer som er dyktige nok. 43 prosent mener at dette er vanskelig. Og halvparten av dem sier at de sliter mer i år enn de gjorde i fjor.

Økende vikar-problem

Sommervikar-problemene kommer fram en i ny undersøkelse som Proffice har lagt fram. Analysebyrået Visendi har intervjuet 1000 bedriftsledere på oppdrag fra bemanningsselskapet.

Les også: Hver tredje arbeidsgiver bryter loven

Dette er fjerde år på rad at Proffice får laget en sommervikar-undersøkelse i Norge, og tendensen er at det blir stadig vanskeligere å finne gode nok vikarer.

Gjenspeiler et stramt arbeidsmarked

Hver fjerde bedrift sier de har startet rekrutteringsprosessen tidligere i år enn i fjor, som et tiltak for å sikre seg nok kompetente vikarer.

- Det stramme arbeidsmarkedet her i landet gjenspeiles når bedriftene skal rekruttere årets sommervikarer, fastslår Per Bergerud, administrerende direktør i Proffice.

Privat sektor sliter mer enn offentlig. Innen hotell og restaurant svarer sju av ti bedrifter at det er vanskelig å finne gode nok sommervikarer.

Må betale mer

Per Bergerud ser tendensen til at bedriftsledere i større grad enn før er villige til å investere litt ekstra for å sikre seg de flinkeste vikarene. At sommervikariater ofte er en rekrutteringsvei til faste stillinger senere, er med på å forsterke dette.

42 prosent av bedriftslederne sier at de i lys av dagens arbeidsmarked er villige til å betale årets sommervikarer mer og gi dem bedre vilkår for å få tak i gode nok folk.

Mer krevende vikarer

Og kanskje er dette nødvendig, for fire av ti bedrifter opplever at sommervikarene er blitt tøffere og mer bevisste på å forhandle om lønn og vilkår.

Dette er mest utbredt innen eiendomsbransjen og finansiell tjenesteyting, enda disse sektorene opplever minst problemer med å få tak i gode nok vikarer.

- Dette er et naturlig resultat av at dyktige medarbeidere er blitt mer bevisste sin markedsverdi, selv om de "bare" er vikarer, mener Per Bergerud.

Rekrutterer i egne nettverk

73 prosent av bedriftene bruker først og fremst egne nettverk og kontakter for å skaffe sommervikarer. Bare 20 prosent har benyttet ordinære stillingsannonser.

Per Bergerud mener nettverk og kontakter blir stadig viktigere som rekrutteringskanal, også til ordinære stillinger.

- I kampen om de beste hodene må man være effektiv, direkte og til tider aggressiv. Da vil prosessen som en stillingsannonse setter i gang, fort ta for lang tid og bli for lite spisset, sier han.

Les også: Vikar-oppfølging gir mindre svinn

"
Powered by Labrador CMS