Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Sosiale medier har et ufortjent dårlig rykte
Adecco reagerer på undersøkelser fra utlandet som viser at arbeidsgivere dropper jobbsøkere på grunn av flauser på nettet.
Anders Øwre-Johnsen i Adecco.
– Et festbilde er ikke nok til å koste noen jobben. Vi kan ikke som arbeidsgivere synse i vei på grunnlag av noen bilder. De som søker jobb har krav på å bli behandlet på en saklig og forutsigbar måte, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i bemanningsselskapet Adecco.
Han mener Facebook og andre sosiale nettmedier har fått et ufortjent dårlig rykte.
– Historiene om nettflauser blir hausset opp. Det sies og skrives mye som ikke stemmer med virkeligheten. Folk kan fort få inntrykk av at alt de foretar seg på nettet kan bli brukt mot dem. Slik er det ikke.
Regler for googling
Bemanningsselskapet rekrutterer hvert år mer enn 10 000 personer. Selskapet har laget retningslinjer for hvordan de skal bruke opplysninger de finner om jobbsøkere på nettet.
– Det finnes partybilder og mange sterke meninger på nettet, men arbeidsgivere må vurdere om det de finner er relevant for jobben. Retningslinjene sikrer at jobbsøkerne får fair behandling, sier Øwre-Johnsen.
Utdanning, erfaring og referanser er fortsatt de viktigste kriteriene for om en søker er den rette til jobben. Googling og nettsøk kommer i tillegg.
– Hvis vi er på jakt etter en medarbeider som skal kommunisere mye i jobben, er det greit å vite om vedkommende faktisk bruker sosiale medier og er aktiv der, sier Anders Øwre-Johnsen.
Sjekking av Facebook-sider er helt uaktuelt
– Facebook er privat område, og det må arbeidsgivere respektere, sier han.
Norske arbeidsgivere bruker de nye sosiale mediene og nettstedene for lite når de skal rekruttere nye medarbeidere, mener bemanningssjefen.
Fraværende arbeidsgivere
– En undersøkelse viste nylig at bare 15 prosent av norske arbeidsgivere har en strategi for bruk av sosiale medier. Da går de glipp av mye viktig informasjon.
Arbeidsgivere bør ta innover seg at en hel generasjon unge velger å dele meninger og opplevelser med andre på nettet, mener han.
– Nettsteder som Twitter, LinkedIn, og MySpace gir folk muligheter til å vise fram verdifulle sider av seg selv. Å være aktiv på nettet kan være positivt for karrieren, sier konsernsjefen.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"