Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Færre svindler med kort
I 2010 ble det registrert kortsvindel for 200 millioner kroner. Det er en nedgang på 15 millioner kroner sammenlignet med året før, viser tall fra FNO.
Ill.foto: Colourbox.
– Økt bruk av chip, regionsperrer, mobil-varsling samt effektivt politiarbeid, er trolig noen av årsakene, sier Stine Neverdal, senior kommunikasjonsrådgiver i Finansnæringens Fellesorganisasjon.
Bankene tar tapet
Banknæringen anser kortsvindel som alvorlig kriminalitet, og det legges stor vekt på sikkerhetsløsninger for å motvirke dette. Hvis du ikke har gjort noe uaktsomt og opplever at kortet blir misbrukt etter å ha blitt skimmet eller kopiert, dekker banken tapet.
Sperre- og varslingstjenester
De som står bak kortsvindelen er ofte organisert i kriminelle nettverk. Bankene har innført ulike tiltak for å bekjempe slik svindel.
Regionsperre, slik at du selv kan sperre kortet ditt for bruk i deler av verden, samt mobilvarsling og ulike overvåkingssystemer i bankene, er eksempler på dette. Effekten av alle disse tiltakene er at bankene i Norge har redusert tapene på tross av stor aktivitet fra de kriminelle rundt i Europa.
– Det er positivt at politiet det siste året har satt stort trykk på å etterforske kortsvindelsaker, sier Neverdal.
Ved mistanke om at kort er kopiert sender bankene ofte ut nye kort til kunder som har benyttet kort i terminalen eller minibanken der kopieringen har foregått. Samtidig sperres de gamle kortene. Dette skjer også i tilfeller der det ikke er tappet penger fra kundens konto.
– Bankene er føre var, for å redusere tallet på svindeltilfeller så mye som mulig. Kundene skal føle seg trygge når de bruker kort til å betale for varer og tjenester, sier Neverdal.
Rekordhøyt kortbruk
Nordmenn ligger i verdenstoppen når det gjelder kortbruk. Vi bruker i økende grad kort også ved betaling av mindre beløp.
- Det er viktig å skjule pinkoden når du taster den inn. Ikke glem dette når det er mange mennesker rundt deg ved trafikknutepunktene, eller når du er ute på byen, sier Neverdal.
(Pressemelding)