Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Nå har Telenor fått flere sitteplasser enn før korona
Endelig har arbeidsplassene rundt omkring i landet igjen begynt å åpne dørene for medarbeiderne sine. Noen arbeidsgivere har brukt koronatiden veldig godt på å forberede innrykket med oppdaterte lokaler og nye måter å jobbe på. Bli med inn i Telenor Norges hovedkvarter på Fornebu utenfor Oslo!
- Det har ikke alltid sett slik ut, røper HR-direktør Anne Flagstad, og gjør tydelige bevegelser til høyre og venstre for å illustrere at hele inngangspartiet med den enorme glassgata er totalrenovert mens flesteparten av medarbeiderne har holdt seg på hjemmekontor.
- Her var det rett og slett bare en resepsjon. Nå er det blitt en sosial arbeidsplass for flere hundre sterkt savnede ansatte, sier hun ganske så fornøyd og ikke så rent lite stolt.
Det er absolutt ikke så merkelig. Nå er det ikke bare den rent fysiske oppgraderingen HR-direktøren gjerne vil trekke frem, men like mye det grundige fellesarbeidet som hele virksomheten har bidratt til å hale i land.
Prosjektet har bare fått navnet «SmidigDag» - hvilket innebærer en tydelig definert kurs videre for å legge til rette for en mer fleksibel arbeidshverdag post-korona, fundamentert i sterk delaktighet, felles ansvar og stor fleksibilitet.
- Se så fint det er blitt!
Oase av valgmuligheter
Anne Flagstad klarer ikke helt å slippe blikket på de nye arenaene som er skapt i hovedkvarteret. Bare her, rett innenfor inngangspartiet, er det oppstått små, koselige soner med nye og brukte møbler om hverandre, tepper på gulvet, mørke, lune farger på veggene – rett og slett smakfullt, innbydende og imøtekommende. Et langbord strekker seg ut i den ene retningen, mens et rundt bord har tatt plass et hjørne. Stolgrupper, sofagrupper, barstoler og benker langs vinduer og vegger.
Det er en oase av valgmuligheter for den som har arbeidsplassen sin her.
- Vi mente det var viktig å vise at vi virkelig ønsker at medarbeiderne våre skal komme tilbake på jobben. Vi har savnet hverandre, og vi trenger hverandre på en annen måte fremover enn slik det har vært det siste halvannet året, konstaterer hun.
Mer inni enn utenpå
Hele bygget til Telenor Norge oser av en «velkommen tilbake»-holdning – og det er altså bare utenpå.
Inni er det også skjedd mye, kanskje enda mer, om vi forstår Anne Flagstad rett. Underveis i samtalen gjør hun mange forsøk på å beskrive det arbeidet som de ansatte har lagt ned for å planlegge sin egen tilbakekomst. Det er akkurat som om hun ikke kommer helt i mål – rett og slett fordi det er helt ubeskrivelig sterkt.
- Vi har brukt ett år på å forberede den dagen da vi gradvis kunne få lov til å åpne bedriften for de ansatte igjen. I løpet av denne tiden er det skjedd så mye, at det aldri var snakk om å gå tilbake til en arbeidsplass som var lik den vi forlot i mars 2020. Vi måtte bygge hverdagen vår på nytt, og vi måtte gjøre det sammen. Ledere, team og medarbeidere må eie dette på lik linje. Det er helt nytteløst å tenke at Telenor-ledelsen skal definere hvordan de 3400 ansatte skal jobbe på best mulig måte, når det faktisk er alle de ansatte som har den beste kunnskapen og erfaringen på området, konstaterer hun.
Samme metodikk
For å få tak i denne kunnskapen og erfaringen som de ansatte sitter med, så har Telenor Norge tatt temperaturen i egen organisasjon med jevne mellomrom. Allerede kort tid etter at felleslokalene var koronastengt, gjennomførte de første måling og fikk til svar blant de ansatte at hjemmekontor fungerte bedre enn forventet, og at det var ønskelig med større fleksibilitet i valg av arbeidssted.
- Samtidig fikk vi noen tilbakemeldinger som ga oss noe helt konkret å jobbe med, særlig knyttet til tekniske løsninger. Vi forsto at denne innsikten kom til å bli helt avgjørende for hvordan vi til slutt skulle klare å levere på oppdragene våre, så da fikk vi opp farten og utviklet raskt nye løsninger der behovet oppsto, opplyser Flagstad.
Slik har virksomheten jobbet seg gjennom hele pandemien med å teste ut forbedringer, hente inn respons, justere og levere på nytt. Samme metodikk er brukt for å komme i mål med prosjektet «SmidigDag». Nå ligger det klart til bruk, og venter på at medarbeiderne skal gjøre sine erfaringer før det planlegges evaluering rett før jul.
Enda flere arbeidsplasser
- Det blir en tid fremover med hybridløsning. Noen vil jobbe hjemme, andre fra kontoret. Det er også slik vi har tenkt og ønsket, nettopp for å gjøre oss noen erfaringer. Selv om vår virksomhet utvikler tekniske løsninger, så har vi klart å bli mye flinkere i løpet av det siste året. 130 videomøterom er oppgradert, og du skal nesten kunne kjenne deg som en av teamet selv om du sitter hjemme ved kjøkkenbordet, eller på ett av våre 20 kontorer rundt omkring i landet, sier HR-direktøren, og fortsetter:
- Vi har fått flere stoler nå enn før korona, så denne fysiske ombyggingen vi har gjort her på Fornebu har også lagt til rette for at flere kan være her samtidig, og som ansatt i Telenor Norge skal du alltid finne en plass på kontoret som et alternativ når du skal jobbe.
Kaffemaskinene har poppet opp i et antall som de heller ikke har sett før, små kjøkkenkroker med frukt, vanndispensere og annet nødvendig hverdagspåfyll er med på å skape de samhandlingssonene som ansatte selv har ønsket seg i nærheten av de tradisjonelle kontorarbeidsplassene.
- Vi håper «å lure» folk ut av arbeidssonene sine for å treffe kolleger fra andre avdelinger, ler Anne Flagstad. – Fordi vi tror de har godt av det!
Slik er «SmidigDag»
I prosjektet «SmidigDag» er selve «Arbeidsplassen» én av de tre grunnleggende faktorene. De to andre er «Meg» og «Vår Samhandling».
«Meg» står helt sentralt i det fleksible systemet som Telenor Norge har lagt opp til, men HR-direktøren bedyrer at det verken er ønskelig eller lagt opp til egotripper.
- Vi har ingen fastspikrede regler, men tydelige visjoner og mål på hva som skal leveres. Sammen har vi vært enige om å skape fleksibilitet gjennom arbeidsdager som passer best mulig for den ansatte og det livet som vedkommende lever – samtidig som Telenor fortsetter å lede an i digitaliseringen av Norge.
- Men vi har også sammen snekret retningslinjer og rammer. Teamene og den enkelte leder har i praksis ansvaret for å håndtere hverdagene, der ligger også dialogen med hver enkelt. Selv om vi ikke har inngått skriftlige avtaler, så er du som teamleder ansvarlig for å vite hvordan dine medarbeidere skal jobbe og hvorfor de skal jobbe på sin måte. Dette innebærer at du må vite hvordan medarbeiderne har det med jobben, med seg selv og sine nærmeste, slik at jobben og det øvrige livet best kan tilpasses.
- Ledelsen i Telenor Norge har gitt noen rammer, men ikke flere eller strammere enn at dette ikke går ut over fleksibiliteten. Drift og beredskap kommer alltid først, deretter er det opp til teamet og den enkelte å definere hvordan arbeidsdagene best kan legges opp. Vi har vært veldig enige gjennom denne prosessen at fleksibiliteten absolutt ikke bare handler om meg og mitt, men at teamets behov har like stor verdi. Man skal kjenne på fellesskapet, og nettopp derfor har vi lagt til rette for at dette skal bli sterkere ikke bare med digitale verktøy, men også med flere og bedre fysiske møteplasser, sier HR-direktør Anne Flagstad i Telenor Norge.