Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Gi feedback som folk forstår
Positiv feedback er ikke det samme som å gi komplimenter i ett sett. Det handler om å gi gode og kloke tilbakemeldinger som andre kan vokse på.
Når du gir tilbakemeldinger til en medarbeider gir du dem mulighet til å vokse. Men folk er forskjellige og derfor må du føle deg frem og ha sans for nyanser.
-Bruk din intuisjon når du gir feedback, er et godt råd fra psykolog Guro Øiestad som har skrevet bok om temaet. Her er noen gode råd fra boken "Feedback":
Men det du sier
Det er lettere å gi troverdige tilbakemeldinger når du mener det du sier. Hvis ikke kan ordene kollidere med kroppsspråket og toneleiet. Da kan du bli oppfattet som falsk eller manipulerende.
Let heller til du finner noe som du kan gi ærlig feedback på, og vær realistisk. Den du gir feedback til må kjenne seg igjen i det du sier. Ikke si at han er en perfekt taler, hvis det motsatte akkurat er bevist. Det kan oppleves som ydmykende.
Si det du mener
Ofte tenker vi hyggelige ting om folk uten å si det høyt. Hvorfor ikke si det til dem når du treffer dem? Det som skal til er bevissthet og litt mot.
Bevissthet om hva du faktisk setter pris på hos folk rundt deg og mot til å si det. Du har ingenting å tape men mye å vinne. Husk at de fleste av oss har et utilfredsstilt begjær etter feedback!
Men lyv når det er nødvendig
Noen ganger må vi lyve for å unngå å såre andre og beskytte oss selv. Alle gjør det. Vi skryter av maten selv om den er smakløs eller sier at "Dette var såååå hyggelig". Hvite løgner er en del av vanlige høflighetsnormer.
Vi skal etterstrebe å mene det vi sier, men hensikten med feedback er å hjelpe folk til å vokse. Feedback handler om å fokusere på det som signaliserer aksept, slik at folk tør å utvikle seg og være kreative. Noen ganger fordrer dette at du hjelper til gjennom små løgner.
Dyrk mangfold og forskjellighet
Det kan være spesielt godt å få feedback på noe du ikke var klar over hos deg selv.
Hvis du er vant til å høre at du er snill, kan det være flott å få tilbakemelding på at du er tøff, og omvendt. Det kan gi det stimulans til å bli tøffere (eller snillere) hvis du trenger det. På arbeidsplassen er det flott å gi positiv feedback på ulikheten i teamet. Gi status og verdi til mangfoldet.
Da blir det lettere for folk å finne sin plass og bidra med sitt beste.
Dyrk likhet og rettferdighet
En av mange likheter mellom oss mennesker er at vi har behov for å bli sett og verdsatt og inkludert i fellesskapet. Vi er sårbare på signaler om at vi ikke blir likt.
Derfor er det i noen situasjoner viktig å være rettferdig med feedback. Ikke ved å si det samme til alle, men ved at alle i en gruppe får sin porsjon med tilbakemeldinger. Det er særlig viktig å være klar over dette hvis du har en spesiell status i en gruppe, for eksempel som forelder eller leder.
Overrask og vær kreativ
Feedback som overrasker varmer ekstra godt. Enten fordi det blir sagt på et tidspunkt da du ikke forventer tilbakemelding eller fordi det som blir sagt peker på noe du ikke var klar over hos deg selv. Vær gjerne kreativ når du gir tilbakemeldinger.
Gi respons på egenskaper og styrker som de ikke har tenkt over. Da hjelper du andre til å utvide opplevelsen av seg selv på en positiv måte.
Si ting om igjen
En god ting kan godt gjentas og en god tilbakemelding blir bare bedre hvis vi hører den flere ganger. Det å høre noe flere ganger understreker jo bare at det må være sant!
Feedback kan også gis skriftlig. Da kan mottakeren lese tilbakemeldingene flere ganger, og vær sikker, det kommer han til å gjøre.
Ikke overdriv
Det er bra å være raus med god feedback, men det blir dumt hvis vi overdriver. Da kan vi risikere at innholdet preller av og mister betydning.
I tillegg kan folk få behov for å lage avstand til deg fordi du er for ivrig med gladmeldingene til dem. Utfordringen er, for hver enkelt av oss, å finne måter å være rause med feedback på uten at det virker som overdrivelser for oss selv og dem vi omgås.
Ikke invader
Å invadere en annen person er å fastslå hvordan han eller hun har det, uten å ha nok informasjon til å kunne vite det. Du må gjerne påpeke ting, men unngå bombastiske påstander.
Vi ønsker ofte at andre skal forstå hvordan vi har det uten å måtte fortelle om det, samtidig som vi vil ha oss frabedt at andre setter merkelapper på oss og fastslår vår sinnstilstand.
Det er forskjellen på empati og invasjon, men de fleste vil lett kunne kjenne forskjellen. Det ene føles rett og det andre føles galt. Ikke la det stoppe deg i å øve på å bli flinkere til å gi feedback.