Elkjøp er årets franchisekjede
Elkjøp Norge vant Franny Award som ble delt ut på Franchisekonferansen i dag.
Prisen ble for første gang delt ut på Franchisekonferansen, arrangert av Hovedorganisasjonen Virke og Franchisearkitekt. Fem kjeder var nominert av juryen, som besto av fagpersoner fra retail, konsulentbransje, organisasjonsliv og media.
– Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter, sier Frode Finsrud, daglig leder i rekrutteringsselskapet Cappa og juryleder.
– Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel, fortsetter han.
Vurdert på en rekke kriterier
Årets pris var den første i sitt slag, og skal sette fokus på god og bærekraftig franchisedrift. Juryen har vurdert kjedenes økonomiske utvikling, evne til tilpasning og fornyelse, franchisetakernes tilfredshet, kjedenes holdninger til bærekraft og samfunnsansvar, og hvorvidt kjeden fremstår som et forbilde.
Jurylederen trekker frem at Elkjøp har svært tilfredse og lojale franchisetakere, og at kjedekontoret tilbyr alle støttefunksjoner som er nødvendige for deres suksess.
– I tillegg har Elkjøp hatt et sterkt fokus på omnikanal, og har lyktes med å skape en tilnærmet sømløs handleopplevelse mellom de ulike salgskanalene varehus, internett og kundesenter, avslutter han.
Øvrige nominerte var Circle K, Pizzabakeren, Slettvoll og Specsavers.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet