Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Ergonomens beste tips for en smertefri arbeidsdag
Den svenske ergonomen Linda Björck brenner for at flere skal tenke forebyggende når det gjelder ergonomi. Her deler hun sine beste råd og vink.
Hvorfor vente til kroppen begynner å verke? Arbeid fra hjemmekontorer behøver ikke bety verken stiv nakke, musearm eller øm rygg – dersom du tenker forebyggende, ifølge det svenske nettstedet kontorsliv.se.
Ergonomi med treminutterskontroll
Linda Björck skulle ønske at flere tok seg tid til å gå gjennom en liten ergonomisk sjekkliste før arbeidsdagen begynner.
– Vi er så stresset i dag, vil bare komme i gang med jobben så snart som mulig. Hvis vi bare tok oss tre minutter hver morgen for å stille inn stol og bord ordentlig skulle nok mange slippe å få det vondt, sier hun.
Lindas sjekkliste for å forebygge plager
1. Tenk over hvordan du sitter i kontorstolen. En god sittestilling er fundamentet for alt. Grunnregelen er at både armer og ben skal være bøyd i cirka nitti graders vinkel.
2. Se til at skrivebordet står i rett høyde. Er det for høyt, skyter du opp skuldrene, noe som kan påvirke armene, ryggen og nakken negativt.
3. Velg et tastatur som passer deg. Mange er altfor brede, dette gjelder spesielt for kvinner. Å jobbe med armene utenfor det gode arbeidsområdet, er en hyppig årsak til plager.
4. Datamusa må også ligge innenfor det gode arbeidsområdet, ofte er den plasser for langt ut på siden. En mus plassert i midten er et godt alternativ.
5. Varier arbeidet. Har du et heve-/senk-arbeidsbord – bruk det. Et triks er å bestemme deg for hvor lenge du skal jobbe med en arbeidsoppgave før du tar en pause og beveger på deg. Sett alarmen på klokken for å passe tiden. Tenk også over hvilke arbeidsoppgaver du kan gjøre andre steder enn ved skrivebordet. Telefonsamtaler kan du for eksempel ta stående eller gående.