Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Stor vekst for lavpriskjede
Europris er en ungdommelig og vital 25-åring. Det fastslår Europris-sjefen Pål Wibe som torsdag 30. november kan feire åpningen av butikk 250 siden oppstarten. Nå sikter kjeden mot 300 butikker.
- Det betyr et snitt på 10 nye butikker i året, og med 11 nye de siste årene, og med 9 kontrakter allerede signert for 2018, er det klart at veksten vil fortsette, sier Pål Wibe.
- Etter åpningen i Øvre Årdal denne uken gleder jeg meg allerede til vi passerer 300 butikker. Da skal vi ha en ordentlig feiring. Målet var 270 butikker ved utgangen av 2020, og dette målet skal vi nå, sier Pål Wibe.
Nå venter de å nå over 30 millioner betalende kunder i løpet av 2017, og har en medarbeiderstab på 2700 og en omsetning på seks milliarder kroner.
Nærbutikk over hele landet
- Butikken i Øvre Årdal er den mest moderne av alle landets Europris-butikker, og jeg er like stolt av denne butikken som av de 249 andre. Det er mange Årdaler i landet vårt – det vil si kommuner med i overkant av 5000 innbyggere. For Europris er det viktig å være nærbutikk for innbyggerne over hele landet.
- Jula er den morsomste tiden for en butikk og en kjede som vår. Vi elsker sesong og festlige anledninger, sier Pål Wibe og regner med at medarbeiderne i de 250 butikkene arbeider en kvart million timer i desember.
En kvalitetsreise
Europris er på en kvalitetsreise som omfatter både utviklingen av kjeden og utviklingen av produktene og vareutvalget.
Kjedens egne merker suppleres hele tiden med andre merkevarer som for eksempel Sloggi, Janus og Pierre Robert i tekstil.
- Vi har også fulgt opp suksessen fra de anerkjente engelske Harris malerpenslene og har introdusert vårt eget malingsmerke «P» som produseres i Sverige. I våre butikker finner du ikke mindre enn 46 millioner enkeltartikler. Og vi kjøper inn fra hele 55 land. At vi vinner ikke bare på pris, men også på kvalitet, får vi stadig nye bevis på.
Tar sosialt ansvar
Europris sponser også topplag i fotball, ishockey og håndball. Nå lanserer SPOND og Europris Cashback.
- Cashback er en rask og enkel måte å få inn penger til enkeltlaget, enten laget spiller fotball, håndball eller gjør noe helt annet. Europris er stolte av å kunne støtte lag og norsk idrett. Når et medlem handler hos Europris går 2 prosent av kjøpesummen til enkeltlaget. Pengene kan brukes til å kjøpe nytt utstyr, finansiere turer eller hva som helst annet som gruppen din behøver.
Kjeden støtter også Kirkens Bymisjon. Disse midlene er øremerket vanskeligstilte i Oslo, Bergen, Stavanger og Fredrikstad.
- Vi hjelper også til med klær, mat og utstyr etter behov, for eksempel soveposer til uteliggere og utstyr til sommerleir for barn.
Fornøyde gründere
- Det er fantastisk morsomt å se hva Europris har vokst til å bli. Jeg er stolt og heier fortsatt på Europris - nå som fornøyd kunde, sier en smilende Terje Høili.
Wiggo Erichsen, som startet det hele for 25 år siden, er ikke mindre stolt.
- At «babyen» min skulle bli så stor hadde jeg ikke en gang drømt om, sier han.
Europris er nå i full gang med å planlegge nytt hovedkontor i Fredrikstad. Samtidig er arbeidet med et nytt hovedlager i full gang nær E6 ved Moss.
Vokser mer enn markedet
Europris vokste i 2016 betydelig mer enn markedet for øvrig, og kjeden hadde i 2016 en total vekst på 7,7 prosent og en sammenliknbar vekst på 4,1 prosent. Lavprissegmentet som kjeden er en del av, har tatt markedsandeler hvert eneste år i Norge de siste 17 årene.
- Vi har slått markedet hvert eneste år de siste 11 årene,og det er ingen grunn til at den trenden ikke skal fortsette, sier en smilende Europris sjef, Pål Wibe.
Europris moderniserer nå butikkene og oppgraderer varene i et tempo uten sidestykke i selskapets historie.
- De gode resultatene og tilbakemeldingene fra kunder i de oppussede butikkene gjør at vi fortsetter moderniseringsreisen, fastslår Pål Wibe.
(Pressemelding)
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet