Gode hygienerutiner kan redusere sykefraværet
Åpne kontorlandskap har for lengst tatt over for cellekontorene. Dette gjør det lettere å samarbeide, men det byr også på større hygieneutfordringer. Ifølge en undersøkelse fra hygienemerket Tork er to av fem ansatte bekymret for å bli syke på grunn av dårlig hygiene. Derfor er det ekstra viktig å legge til rette for gode hygienerutiner på kontoret, spesielt i influensasesongen.
Majoriteten av norske kontorarbeidere sitter i dag i et åpent landskap, og noen bedrifter opererer også med «free seating», hvor de ansatte kan flytte til en ny plass for hver dag. Dette betyr at de ansatte omgås mer i hverdagen og er mer utsatt for andres bakterier og virus. Ifølge en undersøkelse fra hygienemerket Tork er to av fem ansatte bekymret for å bli syke på grunn av dårlig hygiene. Uansett er det viktig å legge til rette for gode hygienerutiner, ikke minst når influensasesongen står for døren.
Mange går på jobb syke
Det at to av fem ansatte bekymrer seg for å bli syke grunnet dårlig hygiene er kanskje ikke så rart, siden like mange innrømmer å ha gått på jobb når de har vært syke. Undersøkelsen viser attpåtil at halvparten av de ansatte ikke vasker hendene etter at de har snytt seg, hostet eller nyst og en av tre vasker ikke hendene før de skal spise.
Når man da tenker på at på at virus og bakterier kan overleve i opptil flere måneder på overflater, kan det være smart for bedrifter å innføre en hygienestrategi for å få bukt med smitte og holde sykefraværet nede.
ꟷ I influensasesongen er det ekstra viktig å sette fokus på hygienerutinene på kontoret. Det trenger heller ikke gjøres veldig komplisert, du kan enkelt og greit sette opp et stativ med hånddesinfeksjon ett eller flere steder på kontoret slik at de ansatte har enkel tilgang til enhver tid. Hånddesinfeksjon dreper mikroorganismene på sekunder og er en effektiv måte å rengjøre hendene på, forteller produkt- og markedssjef for Tork, Christine S. Rød.
Holder sykefraværet nede
Studier viser at hvis man implementerer gode hygienerutiner på kontoret, kan det redusere sykefraværet med over 20 prosent. For arbeidsgivere vil det også være positivt å vise at de setter hygiene i fokus og bryr seg om sine ansatte, noe som til gjengjeld kan øke arbeidsmoralen blant de ansatte. I senere tid har vi også fått en egen dag dedikert til håndvask, som markeres internasjonalt.
Slik skaper du gode hygienerutiner på kontoret:
1. Sett fram hygieneprodukter der det er naturlig, slik at de blir synlige. Da viser du både de ansatte og de besøkende at du bryr deg.
2. Sørg for å alltid ha såpe og papir på toalettene, og gi de ansatte ansvaret for å fylle på med en gang det blir tomt. Da blir alle involvert og skaper gode rutiner.
3. Sett opp hygienestativ med hånddesinfeksjon og/eller hygieneservietter på strategiske plasser rundt om på kontoret hvor de ansatte ferdes mest. Tilgjengelighet er viktig for at disse skal bli brukt.