Nær 150 senterledere trenes i Norden

Nordens ledende treningssenterkjede, SATS, ble hardt truffet av pandemien, med stor uforutsigbarhet og mange stengte sentre. Likevel valgte de å satse på lederutvikling i denne tøffe perioden. Det har gitt resultater og nå i høst rulles programmet ut i hele Norden.

SATS så verdien av lederutvikling før pandemien inntraff og valgte å gjennomføre selv om situasjonen under pandemien ikke har vært ideell. Selskapet har en klar ambisjon om å bygge trygge ledere som støtter sine medarbeidere slik at de lykkes i sine roller. Summen av dette sikrer både fornøyde medarbeider og gode medlemsopplevelser. Etter et vellykket program med FRONT Leadership, skal nå nær 150 senterleder i hele Norden trenes.

– Vi startet reisen med å utforme lederprinsipper basert på våre verdier. Dette gir oss mulighet til å gi lederne våre et felles grunnlag for sitt lederskap i organisasjonen, sier Anniken Mørch Fischer, Nordic People Development Manager i SATS.

Vellykket pilotprosjekt

En av dem som har vært igjennom pilotprosjektet er Hans Erik Vist og han har både fått ny giv og verdifullt påfyll gjennom ledertreningen. Han er også glad for at organisasjon har bestemt seg for å rulle dette ut i hele Norden.

– Ledelse må jobbes med kontinuerlig og at dette er noe som SATS tar på alvor hjelper på motivasjonen og bygger kultur, forteller Hans Erik Vist.

Han er senterleder for SATS på Schous Plass, og har det siste året deltatt på piloten for ledertrening i SATS-konsernet, som nå rulles ut i hele Norden. Hans Erik Vist synes det har vært positivt å få muligheten til å utvikle seg mer som leder, men medgir at det til tider også har vært tøft.

– Det har vært viktig å få tilbakemeldinger fra både kolleger, ansatte og medlemmer, og vise at vi er tilgjengelige for dem. Da jeg startet treningen hadde jeg noen tanker om hva jeg burde jobbe med, men i løpet av treningen endret dette seg, sier Vist.

Skreddersydd program

Anniken Mørch Fischer i SATS, forteller at de ikke har hatt et nordisk lederprogram tidligere, og at det derfor var viktig med et skreddersydd kursprogram som kunne gjennomføres på tvers av de nordiske landene, og som fungerer godt i ledernes operative hverdag.

– Vi fikk umiddelbart inntrykk av at FRONT Leadership hadde god forståelse for våre behov, og at den digitale ledertreningen deres skilte seg ut fra de andre alternativene vi vurderte, sier Fischer.

Mats Kristensen, daglig leder i FRONT Leadership, forteller at programmet er lagt opp til kontinuerlig tilbakemeldinger fra egne medarbeiderne, leder og lederkollegaer, slik at de skal ha mulighet for å utvikle seg og ved behov justere sin lederstil gjennom programmet.

Mats Kristensen, FRONT Leadership.

– Det er et ønske fra SATS om å bruke tilbakemeldinger som et praktisk verktøy for å bli bedre ledere. Hver og en får også en treningspartner de kunne diskutere med, og på den måten bli utfordret i sitt eget lederskap, sier Mats Kristensen.

Konkurransefortrinn og økonomisk gevinst

SATS er sikre på at det de investerer i lederutvikling, vil gi treningskjeden et klart konkurransefortrinn med fornøyde medarbeidere og gi resultater på bunnlinja fremover. Selskapet har klare ambisjoner om fortsatt vekst.

– Vi ser at de som til nå har gjennomført ledertreningen er topp motiverte og har fått gode verktøy og råd med på veien som vil gjøre dem til enda bedre ledere. Dette vil ha positiv effekt på hele organisasjonen og vi er glade for at vi nå ruller ut dette programmet i hele Norden, avslutter Fischer.

(PR-operatørene)

Powered by Labrador CMS