Gi HR-direktøren en hånd på rattet
Ennå er det ingen selvfølge at HR-direktøren har en hånd på rattet når bedriftene fatter strategiske beslutninger, selv om stadig flere av de største utfordringene hører til hennes ansvarsområde. Det understrekes i en ny rapport fra Deloitte Consulting i Australia.
- HR er fortsatt ikke så utviklet - eller i hvert fall ikke så anerkjent og forstått - som noen av de andre disiplinene innen bedriftsledelse, fastslår William Chafetz ved det internasjonale konsulentselskapet Deloittes avdeling i Australia.
Han presenterte nylig rapporten "Strategist & Steward: The Evolving Role of the Chief Human Resources Officer". Her analyseres HR-direktørenes rolle i både nasjonalt og internasjonalt næringsliv i årene framover.
Færre verktøy - Markedsdirektøren og salgsdirektøren får lettere oppmerksomheten til administrerende direktør fordi de lettere kan forutsi effekten på salg og inntjening når de ber om å bli tilført ressurser, påpeker Chaftez overfor australske Human Resources Magazine.
- HR-direktøren har derimot færre verktøy som er knyttet direkte til inntjening og balanse, bortsett fra rene kostnadsreduksjoner.
Stadig flere av bedriftenes største utfordringer er knyttet til rekruttering, internasjonalisering av arbeidskraft, kompetanseutvikling, nye arbeidsmetoder og samarbeidsformer.
Den administrative arv Alt dette tilsier at HR-direktørene i større grad tar plass i selskapenes strategiske toppledelse. Men ifølge rapporten fra Deloitte Consulting i Australia, bærer HR-funksjonen fortsatt på en arv som handler om å være ansett som en rent administrativ affære uten stor strategisk betydning eller gjennomslag.
Skal HR-direktørene klare å få en hånd på det strategiske rattet, anbefaler Deloitte-rapporten noen aktive grep. Det handler først og fremst om å involvere seg i bedriftens operative hovedutfordringer og synliggjøre hvordan en god HR-håndtering faktisk kan bringe økt lønnsomhet inn i valgene som gjøres.
Hospiter i salgsavdelingen Det gjelder å være konkret og ikke generell. Identifiser og tydeliggjør HR-dimensjonene ved de problemstillingene og de delene av bedriftens virksomhet som den øvrige ledelsen har mest fokus på.
William Chafetz anbefaler rett og slett HR-folk å hospitere i andre avdelinger - for eksempel produksjon og salg - for å skaffe seg innsikt og innflytelse over bedriftens strategiske tenkning og beslutninger.