Her er drittsekk-detektoren

En sivilisert arbeidsplass må ha nulltoleranse for drittsekker, oppfordrer Stanford-professor. Ikke bare fordi bøllete oppførsel er ubehagelig og nedverdigende, men fordi det koster bedriften dyrt.

Publisert

Lurer du på om du er blitt utsatt for en klassisk drittsekk? To enkle spørsmål gir svar:

1: Føler du deg undertrykket, ydmyket, utladet og krympet etter møtet med personen?

2: Retter personen den negative oppmerksomheten systematisk mot personer som er svakere stilt enn seg selv?

Er svaret på de to spørsmålene ja, har du med stor sannsynlighet vært utsatt for en klassisk drittsekk.

Eller "asshole", som det heter med rene ord når professor Robert I. Sutton ved Stanford-universitetet i USA går til angrep på arbeidslivets bøller i en ny bok.

"The No Asshole Rule - Building a Civilized Workplace and Surviving One That Isn't" (Anti-drittsekk-regelen - om hvordan man skaper en sivilisert arbeidsplass og overlever en som ikke er det), lanseres i USA i disse dager, ifølge nettutgaven til HR-magasinet Workforce Management.

Suttons term "asshole", som vi i Ledernett blygt har valgt å oversette med "drittsekk", kjennetegnes ved følgende egenskaper: Bøllete, aggressiv oppførsel, følelsesmessige overgrep, undertrykkende ledelse og selvrettferdige hersketeknikker.

Stanford-professoren viser i boka hvordan drittsekkenes oppførsel skader bedriftenes bunnlinje i betydelig grad, ved at de forårsaker blant annet fravær, ineffektivitet, dårligere prestasjoner mistrivsel og lavere lojalitet.

- Drittsekker har en så ødeleggende effekt fordi møter med ubehagelige mennesker har fem ganger så stor innvirkning på humør og sinnsstemning som positive møter, uttaler professor Sutton til Workforce Online.

- Dermed er det nødvendig med mye kontakt med positive, hyggelige møter for å gjenvinne energien og livsgleden som ødelegges gjennom én enkelt episode med en drittsekk.

"
Powered by Labrador CMS