Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Må ha fokus på de pårørende
Åtte liv gikk tapt da Bourbon Dolphin kantret utenfor kysten av Shetland. Tilbake satt ektefeller og barn i sjokk og med hundrevis av ubesvarte spørsmål. Personalavdelingen i Bourbon Offshore var aldri i tvil om hvem de skulle være tilstede for: De pårørende.
Bourbon Dolphin kantret utenfor kysten av Shetland den 12. april. Medarbeiderne i rederiet som eide båten, Bourbon Offshore, hadde trent på en rekke ulike krisescenarier, men at en ulykke av en slik dimensjon kunne ramme rederiet hadde de aldri forestilt seg.
Fagtidsskriftet Personal og Ledelse har intervjuet de som hadde hovedansvaret for oppfølgingen av de pårørende i forbindelse med ulykken. (Personal og Ledelse nr 4/2007).
Noen av de viktige erfaringene de trekker frem i artikkelen er behovet for å handle raskt, være tilgjengelig og å ha gode informasjonskanaler.
Umiddelbart etter at ulykken hadde skjedd startet arbeidet med å varsle de pårørende, og det ble opprettet et kriseteam bestående av av rederiets egne folk,samt prest, politi og helsepersonell fra kommunen.
Mange av de pårørende kom til kontoret til Bourbon offshore, hvor de ble møtt av kriseteamet. Andre pårørende ble holdt jevnlig oppdatert per telefon. De pårørendes behov for informasjon er naturlig nok enormt i en slik situasjon.
- Vi ringte de pårørende hver time, selv om vi ikke hadde noe nytt å fortelle. Vi bare fortalte det vi visste, sier personalsjef Svein Ernstsen i Bourbon Offshore.
Alle pårørende som ønsket det fikk være med et chartret fly til Shetland. Dermed fikk de møte de overlevende etter ulykken, og kunne dermed få svar på noen av de mange spørsmålene de hadde.
I følge personalkonsulent Erhard Hermansen, som var med til Shetland, hadde det også stor betydning at de fikk være i nærheten av stedet der ulykken hadde skjedd. Han forteller:
- Jeg tror dette var veldig viktig. De fikk være sammen med andre som delte den samme sorgen. Det å få snakke med de overlevende tror jeg ga dem litt mer ro, og hjelp til å gå videre i sorgen.
Medieinteressen var svært stor i perioden etter ulykken. Bourbon Offshore valgte å ha et åpent forhold til media. Direktør Trond Myklebust i Bourbon Offshore mener at det var en fornuftig strategi.
- Vi valgte å håndtere media som en samarbeidspartner. Vi ga mye av oss selv, men vi ba også om respekt for den jobben vi måtte gjøre, og at de viste hensyn til de pårørende. Det har de respektert. Men mediehåndteringen var likevel noe av det vanskeligste, forteller han.