Latter gir lettere jobb. (Ilustrasjonsfoto: Colourbox.com)

NHO: Trivsel øker lønnsomheten

Ved å dreie fokus fra omsetning og salgsmål til bedriftskultur og arbeidsmiljø, kan små og mellomstore bedrifter øke lønnsomheten, oppfordrer NHO.

Publisert

- Vi skal ikke måle våre ansatte på omsetning og inntjening, men på internmiljø og kundeservide. Da vil kundene velge oss, og omsetningen vil øke av seg selv, sier Thomas Heyerdahl, ifølge Næringslivets hovedorganisasjons nettsider.

Heyerdahl, som leder NHOs utvalg for mindre bedrifter, hevder at småbedriftsledere må sette internmiljø og trivsel høyere på agendaen for å få ned sykefraværet.

Etter at han var med og lansere denne oppskriften i egen bedrift, har omsetningen økt med 30 prosent.

" Mangler apparatetMen nylige undersøkelser, både fra analysebyrået ECON og Synovate MMI, viser at bedriftene ikke tar dette på alvor i tilstrekkelig grad.

- De store bedriftene har ressurser til å sette i gang tiltak og prosjekter for å ivareta de ansattes arbeidsmiljø. De små bedriftene har ikke dette apparatet bak seg og må bruke det meste av sin hverdag på kjernevirksomhet og å sikre bedriftens økonomi, sier Heyedahl og legger til:

- Det holder ikke med et enkelt tiltak eller en firmafest. Dette må ligge dypt inne i ryggmargen til bedriften og jobbes med kontinuerlig.

Gøy på jobbenHan mener at mye hadde endret seg hvis bedriftsledere hadde forstått hvor viktig trivsels- og arbeidsmiljøarbeidet er for effektivitet og inntjening.

- God kundeservice, kreativitet og dynamikk skapes av medarbeidere som synes det er gøy å være på jobben. En lønnsom og sunn bedrift starter med trygge medarbeidere med høy trivselsfaktor og arbeidsglede i ryggmargen. Da vil sykefraværet gå ned og lønnsomheten øke, påpeker Heyerdahl.

Han mener det også handler om å tiltrekke seg den beste arbeidskraften i et presset marked. Ikke minst er kvaliteten på arbeidsmiljøet viktig for yngre arbeidstakere.

Powered by Labrador CMS