Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Norsk tiltrekningskraft får stryk
38 prosent av norske medarbeidere gir strykkarakter til arbeidsgiverens evne til å tiltrekke seg og holde på medarbeidere. Offentlige myndigheter, transportbransjen og post- og telekommunikasjon er sektorer som peker seg negativt ut.
Mye tyder på at høykonjunkturene gjør det vanskelig for mange virksomheter å bygge opp et solid "Employer Brand".
Samtidig mener 29 prosent av medarbeiderne at virksomheten har et godt employer brand, både når det gjelder evnen til å tiltrekke seg og til å holde på medarbeidere.
Høykonjunktur og grønt gressDette kommer fram i den norske versjonen av undersøkelsen European Employee Index, som Ennova og HR Norge har laget i samarbeid.
Begrepet "Employer Branding" beskriver en virksomhets evne til å tiltrekke seg og å klare å holde på de viktigste medarbeiderne - samtidig.
Når så mange medarbeidere vurderer sine egne arbeidsgivere nokså lavt i forhold til disse størrelsene, har det trolig med høykonjunktur å gjøre. Fortsatt mener et flertall av nordmenn at de forventer å være på sin nåværende arbeidsplass også om to år.
Men stadig flere vurderer å bytte jobb, i og med at opplevelsen av jobbtrygghet er på et historisk toppunkt. Mange ser også at kolleger hopper over til grønne enger på den andre siden av gjerdet, og at det er vanskelig å erstatte dem.
Skifter jobb ofteDet er store forskjeller på bransjene når det gjelder medarbeidernes vurdering av arbeidsgiverens employer brand. Mens banker og it-rådgivning skiller seg ut ved å være flinkest til å tiltrekke seg medarbeidere, er de ikke like flinke til å holde e på dem. En forklaring er at fagfolk i disse sektorene kan benytte gode tider til å skifte jobb ofte.
Derimot er sosialsektoren og landbruk og fiske gode til å holde på sine ansatte. Men det er vanskelig å rekruttere nye medarbeidere i disse bransjene.
Blir i små virksomheterMens evnen til å tiltrekke seg nye medarbeidere vokser med virksomhetens størrelse i privat sektor, er det motsatt i offentlig sektor. Der er det de små enhetene som virker mest forlokkende for jobbsøkere.
Evnen til å holde på dyktige medarbeidere, blir vurdert til å være størst i små virksomheter.