Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Kvinnelige gründere satser \"mykt\"
Kvinner går i andre og "mykere" retninger enn menn når de tar spranget og starter egen virksomhet.
Tall fra Danmark viser at de aller fleste selvstendig næringsdrivende kvinner satser innenfor enten forretningsutvikling eller detaljhandel.
Dette mønsteret vil forsterkes de kommende årene i og med at de fleste kvinnelige gründere satser innenfor servicebransjen.
Det er særlig rådgivning, konsulentvirksomhet, coaching, kommunikasjon og klesbutikker at den kvinnelige nyskapningen skjer.
Tradisjonelle skiller - De tradisjonelle skillene mellom menn og kvinner går igjen når de starter for seg selv, sier forsker Helle Thambo til danske Erhvervsbladet.
- Det er typisk at menn er mer interessert i naturvitenskap og matematikk, mens kvinner holder seg til "mykere" fag.
Nytte- eller pengeverdiDet er også en annen forskjell på kvinnelige og mannlige gründere, ifølge danskene. For mens kvinner er mest opptatt av å skape noe nytt og nyttig, er menn mest opptatt av å tjene penger, simpelthen.