Er du skyld i dine ansattes problemer?
Hvis forholdet på arbeidsplassen din er som hos danskene, er du sannsynligvis det.
En dansk undersøkelse viser at de største problemene arbeidstakere har, er sjefen deres skyld i: Enten har det med forholdet til arbeidsgiveren å gjøre, eller med noe annet arbeidsgiveren har ansvar for.
Manglende anerkjennelse
Undersøkelsen er foretatt av Zapera for Kristelig Fagbevegelse i Danmark.Det kommer frem at hver femte lønnsmotaker opplever manglende anerkjennelse som et problem, mens bare 28 prosent av de som svarte ikke mener dette er noe problem, skriver erhvervsbladet.dk.
Stresses av sjefen
Her er andre problemer de ansatte sliter med,som de mener sjefen i stor grad er skyld i:
18 prosent har problemer med høyt sykefravær pga arbeidspress, stress eller fysisk belastende arbeid.
16 prosent har problemer med tidskontroll og krav til dokumentasjon av tidsforbruk, for eksempel i form av strekkodekontroll, timeregistrering og handleplaner.
13 prosent oppgir at de har problemer med at de opplever å bli kontrollert selv om det kreves at de skal jobbe selvstendig.
- En pekepinn
Kristelig Fagbevegelse mener undersøkelsen må gi de danske sjefene noe å tenke på:
- Det må få arbeidsgiverne til å finne ut hva de kan gjøre for at de ansatte skal føle seg bedre tilpass. Tilfredse, raske og motiverte medarbeidere er også det mest effektive, sier Fagbevegelses landsformann Søren Fibiger Olesen til erhvervsbladet.dk.
Fine ord, ikke virkelighet
Olesen mener det er et stort problem at så mange savner å bli anerkjent for arbeidet sitt. Han synes det er tankevekkende at mer enn hver tiende arbeidstaker opplever å bli kontrollert til tross for at de møter kravet om å arbeide selvstendig.
- Det kan tyde på at "frihet under ansvar" heller er fine ord enn virkelighet, sier han.