Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Rygg-kampanjer virker ikke på fravær
Holdningskampanjer om ryggproblemer fører ikke til mindre syekfravær. Det er konklusjonen i en internasjonal rapport som har tatt for seg flere slike kampanjer.
Informasjonskampanjer i massemedia kan endre folks oppfatninger om hvordan de bør forholde seg til ryggproblemer, men det leder ikke til mindre sykefravær, melder Helserevyen.
Informasjonskampanjer
Arbeidsgruppa har gjennomgått erfaringene med informasjonskampanjer om ryggproblemer i Australia, Skottland, Kanada og Norge. Målgruppene har vært både helsepersonell og befolkningen for øvrig.
Kampanjene har hatt som formål å avlive myter om ryggplager, ikke minst at smerter i ryggen er symptom på alvorlig sykdom og at fysisk aktivitet er farlig. Virkeligheten er den stikk motsatte.
Går over av seg selv
Ryggkampanjene har følgende budskap, ifølge manuellterapi.no:
"- Ryggsmerter er som oftest ikke farlige.
- Det er en tilstand som går over av seg selv.
- Behandlingen i en tidlig fase bør dreie seg om avdramatisering, fysisk aktivitet og minimalt med medisinering.
Selv om slike kampanjer faktisk virker på den måten at flere endrer oppfatning om ryggsmerter, fører dette ikke til lavere sykefravær.