Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Lar moral være moral
Hver niende danske mellomleder er villig til å kaste moralen ut av vinduet for nå sine mål, viser ny undersøkelse.
- Og den lave moralen kan ødelegge tilliten til interessentene og skade virksomheten, skriver nettstedet erhvervsbaldet.dk.
Gjør det som trengs
En rask bestikkelse eller en avtale med en billig underleverandør som bruker barnearbeid eller som betaler sine ansatte for lite i lønn. Mange danske ledere skyr ingen midler når det gjelder å fremskaffe gode resultater.
En undersøkelse blant 2 300 mellomledere i danske og utenlandske virksomheter viser at 11,6 prosent er innstilt på å "gjøre det som trengs" for å vinne, skriver nettstedet.
Unge verst
Det er spesielt de unge som gir slipp på moralen, forteller direktør Keld Jensen i MarketWatch Management, som har gjennomført undersøkelsen i forbindelse med sin nye bok Rent mel i posen.
- Dette handler ikke bare om at bryter loven; de vil ses og høres for enhver pris, og ønsker suksess på kort sikt. Vi ser det spesielt hos karriereløvene som er i tjue-tretti-årene, og som har ambisjoner om å komme inn i en topplederstilling, sier Jensen ifølge nettstedet.
Han tilføyer at også mange toppledere er blottet for moral.
- Og når folk har en tendens til å holde tilbake i slike undersøkelser, så tror jeg tallet i virkeligheten er langt høyere, sier han.
Føler seg tvunget
Ut over det å fremskaffe gode resultater på kort sikt - og dermed kanskje motta en bonus eller forfremmelse - kan mellomlederne føle seg tvungne til å kaste moralen ut av kontorvinduet, tror Jensen. Det skorter gjerne på tålmodighet fra topplederen, og de må vise til nye og bedre resultater hvert kvartal.
- Mellomlederne kan føle at det er risiko for å bli oppsagt dersom ikke ledelsens forventninger følges opp, sier han.
Ødelegger på lang sikt
Jensen har i forbindelse med undersøkelsen analysert nøkkeltall fra danske og amerikanske virksomheter med tanke på etikk. Han kan fortelle at de som jakter på hurtige gevinster på etikkens bekostning klarer seg dårligere på lang sikt, enn dem som holder seg til de etiske retningslinjene:
- Andre mister tillitt til virksomheten. Og tillitt blir et stadig mer avgjørende moment på konkurranseparameterne. Folk vil heller handle med en de kan stole på. De velger heller litt dyrere produkter fra en troverdig bedrift, enn bedre og billigere fra en snuskete en.
Det er visst også mange omkostninger å spare, når to virksomheter med tillit til hverandre gjør forretninger.
- Man sparer penger på blant annet advokattjenester, etterkontroll, sikkerhetsløsninger og bankgarantier - alt som i bunn og grunn er uttrykk for mistillit, ifølge Jensen.
- Start øverst
Vil man sikre at bedriften hele veien tar etisk forsvarlige avgjørelser, og på den måten verne om tilliten fra interessentene, må man ifølge Jensen starte ovenfra:
- Det er mange medarbeidere som mener at ledelsen er umoralsk og ikke skaper tillit. Dette er gjerne de samme som rapper med seg "litt rekvisita" fra virksomheten hjem. Spørsmålet er om de gjør dette fordi lederne også gjør det. Og da er det uansett viktig at lederen går foran med rent mel i posen, sier Keld Jensen.
(Erhvervsbladet.dk)