Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
8 av 10 nordmenn drikker kaffe på jobb
En ny nordisk kaffestudie viser at hele 82 prosent av oss drikker kaffe på jobben. I forhold til de andre nordiske landene tar nordmenn kortere kaffepauser sammen med sine kollegaer. I stedet drikker vi mer kaffe på møter eller på arbeidsplassen.
Selv om dette tyder på mer effektivitet i arbeidslivet så kan det også bidra til at vi mister inspirasjon og jobbideèr som ofte utveksles når kollegaer møtes til en uformell kaffepause. Det skriver Horeca Nytt på sine nettsider.
Åtte av ti nordmenn drikker kaffe på jobben, viser en ny undersøkelse. Og vi vil gjerne ha den svart. (Illustrasjonsfoto)
Mange føler at det kan være positivt å kombinere kaffe med problemløsning på jobben. Hele 52 prosent kjenner seg igjen i uttalelsen ”Vi tar en kopp kaffe og løser saken”.
Drikker svart kaffe
Omkring halvparten av de spurte oppgir at smaken på kaffen er viktigst (50 prosent i Sverige, 56 prosent i Danmark, 40 prosent i Norge og 63 prosent i Finland).
De smaksfaktorene som mange av respondentene fremhever er regulerbar styrke, brenning og temperatur.
Oppfatningen av hva som er god kaffe er imidlertid forskjellig mellom landene: Sverige, Norge og Danmark oppgir at de vil ha svart kaffe, (62 prosent i Sverige, 68 prosent Danmark og 82 prosent i Norge).
I Finland derimot foretrekker 60 prosent kaffe med melk, cappuccino, cafè au lait eller caffe latte.
Nordmenn vil ha kaker til kaffen
I Norge er vi mest opptatt av å få kaker til kaffen (Norge 39 prosent, Finland 24 prosent, 23 prosent i Danmark og i Sverige 27 prosent).
Men i alle landene er miljøaspektet i valget av kaffeleverandør viktig. (61 prosent i Sverige, 83 prosent i Danmark, 79 prosent i Norge, 62 prosent i Finland).
Forbrukernes bevissthet øker
– Forbrukernes bevissthet øker når stadig, flere vil vite hvilken type kaffe de drikker og hvordan den påvirker miljøet. For å tilfredsstille de ansatte må arbeidsplasser og storkjøkken ta hensyn til mer enn prisen når de velger kaffeleverandør. Smak, miljøspørsmål og hvor kaffen kommer fra er også viktig for hvordan personalet opplever kaffepausen. Vi har undersøkt den totale miljøpåvirkningen fra kaffe og kan hjelpe våre kunder til å redusere karbon virkningen av forbruk, sier Lise Duus Moller, Nordic Product Manager i Nestlé Professional.
Undersøkelsen
Studien er gjennomført i 2010 av firmaet Easy Research/Questback på oppdrag fra Nestlé Professional. Undersøkelsen er basert på 1200 intervjupersoner, med jevn fordeling mellom menn og kvinner i alderen 20 – 64 år i Sverige, Danmark, Norge og Finland.
"