Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Kaffe gjør deg tryggere på veien
Sjåfører som drikker kaffe i løpet av kjøreturen, løper mindre risiko for å havne i trafikkulykker, viser ny forskning.
(Ill.foto: Karine H. Henriksen)
Det er australske forskere ved universitetet i Sydney som mener å ha funnet denne forbindelsen, melder Du & jobbet. Forskerne sammenliknet 530 langtransportsjåfører som nylig hadde vært innblandet i en kollisjon med 517 som ikke hadde vært utsatt for noen ulykker i løpet av det siste året.
Unngår å duppe av
I studien sa 43 prosent av sjåførene at de drakk kaffe, te eller en energidrikk som inneholdt koffein, og halvparten av disse gjorde det for å unngå å duppe av bak rattet.
Resultatet er at kaffen reduserer risikoen for ulykker blant sjåfører med to tredeler (63 sjåfører) sammenliknet med sjåfører som ikke drakk kaffe for å holde seg våkne under kjøringen. Dette gjaldt også når man tok hensyn til andre faktorer som alder, nattrafikk, søvnmønster, kjørelengde og pauser.
Ensformig arbeid
Forskerne konstaterer att langtransportsjåfører risikerer å bli veldig trøtte under lange og monotone kjøreturer. Koffein har tidligere vist seg å øke årvåkenheten og prestasjonene under simulert bilkjøring. Den aktuelle studien er en av de få som har studert effektene ute i virkelig trafikk.
Forskerne betoner at kaffe og liknende drikker ikke er noe substitutt for å kjøre til siden og ta seg en høneblund for den som er riktig trøtt, men de kan være et komplement dersom man vil holde seg våken og opplagt under kjøringen.
Undersøkelsen ble offentliggjort i tidsskriftet British Medical Journal.
"