Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Neste mobilitetsbølge er over oss
"Alle" har fått jobb-e-post på mobilen eller nettbrettet, men fortsatt slurver altfor mange med sikkerheten.
(Ill.foto: Colourbox)
De landsdekkende kjedene har for andre år på rad kartlagt næringslivets utnyttelse av mobile jobbløsninger. 450 IT-ansvarlige i bedrifter med over 25 ansatte har talt: Tilgang til e-post og redigering av jobbdokumenter nærmer seg allemannseie, og nye løsninger kommer for fullt.
Mer enn seks av ti bedrifter, og 66 prosent flere enn på samme tid i fjor, bruker nå verktøy som viser den ansattes statusinformasjon, som eksempelvis viser om kolleger er tilgjengelige, i møte eller opptatt i en samtale for å få bedre flyt i hverdagen. Andelen ansatte som har mulighet for å delta i videokonferanser fra mobile enheter har vokst nesten like mye, til 43 prosent.– Undersøkelsen viser at lett tilgjengelige løsninger innen samordnet kommunikasjon er på kraftig fremmarsj, og blir en viktig del av arbeidsdagen for stadig flere. Løsningene gjør det enda enklere å jobbe stedsuavhengig og sømløst, reduserer behovet for reiser og forenkler samarbeidet med kunder og kollegaer. Det sier Anwar Farrag sin er leder for bedriftsmarkedet i Kjedehuset i en melding.Sterk tro på videre mobilisering Forklaringene på den sterke veksten av mobile jobbløsninger er mange. Bedriftene har en gjennomgående sterk tro på verdien av å tilrettelegge for flere jobboppgaver på smarttelefoner og nettbrett. Åtte av ti mener det kan forbedre bedriftens kundeservice og produktivitet, og de ansattes trivsel og fleksibilitet. Halvparten tror dessuten det kan forbedre bedriftens miljøprofil.Slurver med sikkerheten Ser du en forlatt mobiltelefon på et cafe-bord kan du nærmest være sikker på at den gir tilgang til eierens jobb-e-post og -dokumenter. Sjansen er også stor for at dette ligger helt ubeskyttet. Til tross for at ni av ti bedrifter nå gir ansatte tilgang til jobb-e-post på mobilen eller nettbrettet, slurves det fortsatt med sikkerheten.Over halvparten av de IT-ansvarlige sier bedriften mangler, eller at de ikke vet om de har, en løsning for fjernsletting av innhold hvis ansattes enheter kommer på avveie. Nær 25 prosent mangler antivirus eller pålegg om bruk av passordbeskyttelse. E-post og dokumenter inneholder ofte mye sensitiv informasjon som i verste fall kan føre til identitetstyveri, industrispionasje og svindel. – Alle bedrifter som gir ansatte tilgang til e-post og dokumenter på mobile enheter bør ha grunnleggende sikkerhet på plass. Tallene gir derfor grunn til bekymring, og det verste er at syv av ti uten slik sikring heller ikke vurderer å gjøre noe med det, sier Farrag.Farrag tror bevisstheten om sikkerhetsrisikoen er blitt større, men at mange tror tiltakene er dyrere og mer kompliserte enn de er.– Samtidig lener nok altfor mange seg til forestillingen om at "dette skjer ikke oss". Mange ansatte presser på for å få mobile løsninger. Ansvaret for mobil sikkerhet kan ikke legges på den enkelte ansatte. Å sikre og å innføre gode rutiner og retningslinjer er helt klart arbeidsgivers ansvar. Dagens løsninger sikrer at også private enheter, såkalt bring your own device, kan implementeres i bedritens sikkerhetsløsninger, sier han. Mer innhold – og mer administrasjon Stadig flere løsninger på enhetene gir mange fordeler, men også økt ressursbruk knyttet til drift og support av de ansattes enheter. Eksempler er konfigurering av e-post, kontakter og kalender, i tillegg oppsett av applikasjoner og oppdateringer. Kun en av fire av de som tilrettelegger for jobboppgaver kan fjernadministrere enhetene, som innebærer at oppdateringer og utrulling av applikasjoner kan gjøres på alle enheter samtidig. – Mobilitetsløsninger gir fornøyde ansatte og konkurransefordeler, men det kan også kvele IT-avdelingen hvis man ikke samtidig utnytter mulighetene for effektiv sentral styring og administrasjon, avslutter Anwar Farrag.
Kort om samordnet kommunikasjon Ny generasjons kommunikasjonsløsninger som samler all bedriftskommunikasjon i én plattform og i ett brukergrensesnitt:Chat/messaging, tilstedeværelse, telefon, videokonferanse, e-post, sms, talebeskjeder, fildeling osv. Resultatet er enklere og bedre samhandling for bedriftene.Slik tilrettelegger bedriftene for mobilitet 72 % tilrettelegger for hjemmekontor 91 % utstyrer de ansatte med mobile enheter 62 % gir alle ansatte tilgang til verktøy/systemer uavhengig av tid og sted Slik vurderer bedriftene fordelene med flere jobboppgaver på mobile enheter 79 % svarer det kan forbedre kommunikasjonen med kolleger, kunder og leverandører 78 % mener det kan gi bedre produktivitet og fleksibilitet 77 % tror det kan gi bedre kundeservice72 % tror trivselen blant ansatte øker
86 % mener det vil gi økt fleksibilitet for de ansatte 50 % tror det kan redusere reisetiden for de ansatte46 % tror det kan forbedre bedriftens miljøprofil
Slik utnytter bedriftene mobile enheter 90 % gir tilgang tilbedriftens e-post 72 % legger til rette for lesing eller redigering av dokumenter (f. eks Word- og Exel-filer) 56 % gir tilgang til kontorstøtte (f. eks. registrering av timer, oppdrag, leveranser eller kjøring)63 % tilrettelegger for statusinformasjon (f. eks at mobilen viser om kollegaer er tilgjengelig eller opptatt)43 % gir ansatte mulighet til å delta i videokonferanser50 % tilrettelegger for sentralbordtjenester Slik sikrer bedriftene de mobile enhetene (de som tilrettelegger for mobile enheter) 23 % har ikke pålagt bruk av passordbeskyttelse 24 % har ikke antivirusløsning48 % kan ikke kryptere innhold41 % har ikke mulighet til å fjernlåse og – slette innhold dersom enhetene blir miste eller stjålet
Om undersøkelsenDen landsdekkende undersøkelsen ble gjennomført av Norstat i mars, via telefonintervjuer med IT-ansvarlige i 450 bedrifter med 25-100+ ansatte i privat sektor.
(Pressemelding)