Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Spill hele døgnet kan koste dyrt
Norsk Tipping signaliserer at de ønsker å utvide mulighetene for å selge brettspill, og det åpnes dermed for at vi kan spille omtrent døgnet rundt ved bruk av mobile plattformer. AKAN Kompetansesenter gjennomførte en undersøkelse i fjor som avdekket problematisk spilleatferd i arbeidslivet.
Nylig kunngjorde Norsk Tipping at de vil legge til rette for brettspill, noe som betyr at personer kan levere inn sine kuponger ved bruk av diverse plattformer, både mobile og stasjonære, mellom klokken syv om morgenen og midnatt.
Ødelagt av gjeld
- Mange lever nok i håpet om å bli lottomillionærer, og dette er også noe som vies rikelig med spalteplass i norske medier. Samtidig er det også viktig å merke seg medaljens bakside; nemlig det faktum at mange får sine liv ødelagt av gjeld som følge av spillavhengighet, både den det gjelder og dennes pårørende. Noen av faremomentene med økt tilgjengelighet er økt spilleproblematikk, sier direktør i AKAN Kompetansesenter, Elisabeth Ege.
AKAN Kompetansesenter merker en økning i henvendelser vedrørende spilleproblematikk i det norske arbeidsliv. I 2012 ble det gjennomført en undersøkelse som avdekket problematisk spilleatferd i arbeidslivet. Undersøkelsen viste at de som spiller pengespill på internett oftere har spilleproblemer enn de som ikke spiller pengespill på internett.
Økende interesse i arbeidslivet
- Også ute i arbeidslivet merkes det en oppgang i antall henvendelser som følge av økende interesse om spillavhengighet. AKAN Kompetansesenter har hittil i år behandlet like mange veiledningssamtaler vedrørende spillavhengighet enn det som ble behandlet under hele fjoråret, noe som kan tyde på en økende trend og at denne utviklingen må tas på alvor, mener Ege.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FAKTA OM AKAN:I år er det 50 år siden AKAN ble stiftet som et trepartssamarbeid mellom NHO, LO og staten. AKAN kompetansesenters formål er å forebygge rus- og avhengighetsproblemer i norsk arbeidsliv.
Årlig når kompetansesenteret mellom 6-7000 ledere og 125 000 medarbeidere gjennom oppdrag ute i norske virksomheter. Siste 12 mnd. er antall veiledningssamtaler økt med nesten 30 prosent.
AKAN kompetansesenters arbeid består i å gi råd, veiledning og opplæring i hvordan bedrifter/virksomheter kan forebygge og arbeide med problemstillinger som dreier seg om arbeidsrelatert rusmiddelbruk og spilleproblematikk.
(AKAN)