Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Vil ha ungdom inn i bilbransjen
Ungdom som vil jobbe med bil i årene fremover får ta del i en teknologisk utvikling vi aldri har sett maken til, lover autobransjen, som ønsker flere søkere til utdanning i bilfag.
(Ill.foto:Colourbox)
– Vi kommer til å trenge mange flere flinke hoder og hender de nærmeste årene. Jobbutsiktene ser lyse ut, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL) i en melding.
Foreningen organiserer storparten av de frittstående verkstedene her i landet, og en rekke leverandører av utstyr og rekvisita.
– Medlemsbedriftene våre er klare på at de vil ha et betydelig rekrutteringsbehov de nærmeste årene. Men kompetanse blir avgjørende, for den teknologiske utviklingen vi ser innen bil vil fortsette med full styrke. Det er i ferd med å forandre hele bransjen.
Mengder av nytt elektronisk utstyr har allerede gjort moderne biler til datamaskiner på hjul, påpeker Hansen. De nærmeste årene kommer i tillegg innfasingen av flere typer ny motorteknologi som reduserer energiforbruk og miljøskadelige utslipp.
Snart søknadsfrist
– Utviklingen skaper også en revolusjon i verkstedene, som er i ferd med å bli de reneste laboratorier fullspekket med databasert diagnoseutstyr. På den måten blir bransjen også en mer spennende arbeidsplass, med store og kunnskapsbaserte karrieremuligheter.
1. mars er det søkandsfrist for ordinært inntak til videregående opplæring. Veien til en jobb i bilbransjen går normalt via å velge elektrofag eller teknikk og industriell produksjon første skoleår. Andre skoleår er valgalternativene kjøretøy eller bilskade, lakk og karosseri.
– Deretter følger to år i bedrift for å få fagbrev. Der er det ni spesialiseringer å velge mellom. På nettsiden Bilfag.no er det lagt ut videofilmer som beskriver retningene og jobbmulighetene de åpner, sier Hansen.
Etter oppnådd fagbrev og mesterbrev er det mulig å ta en formell etter- og videreutdannelse på fagskole, høyskole og universitet.
I hele landet
Arbeidet med rekruttering skjer i et samarbeid mellom alle de store bransjeorganisasjonene innen bil. Samlet sett har bransjen over 46 000 ansatte direkte, og utdanner omlag 2000 lærlinger hvert år.
– Bilbransjen passer like godt for jenter som for gutter, og vi har som mål å øke andelen jenter til 20 prosent innen 2020, sier Arild Hansen i ABL.
Arbeidsplassene er godt spredt over hele landet.
– Bilbransjen er i nærheten overalt hvor folk bor. Det innebærer at vi også har mange jobber å tilby i distriktene.
Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Har du leder- eller personalansvar? Bestill et abonnement på Personal og Ledelse i dag!