Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Starter året med jobbsøk
Mye tyder på at gårsdagen, tirsdag 2. januar, var en dag ekstra mange gruet seg til å gå på jobb. Dagen bød på rekord i antall unike brukere på jobbsidene til FINN. Aldri tidligere er det registrert så mange jobbsurfere i løpet av én enkelt dag.
Mange benytter årets første uker til å se seg om etter en ny og spennende jobb. Ill.foto: Colourbox.
Dagen endte på hele 116.367 unike brukere, opp 19,5 prosent fra første arbeidsdag etter nyttår i 2012.
– Mange hadde nok en tøff dag på jobb i går, og synes det er vanskelig å motivere seg til enda et år i samme stilling. Det virker som om mange har brukt romjulen og nyttårshelgen til å tenke over egen karriere, og føler et sterkt behov for å finne ut av om "gresset er grønnere" på den andre siden i disse dager, sier Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i FINN.
Bedriftene startet rekrutteringenEn annen årsak til rekordtrafikken på FINN i går skyldes at det ble publisert svært mange nye stillingsannonser. I løpet av gårsdagen ble det publisert godt over tusen nye stillinger, og de siste tre dagene samlet er det publisert over 1500 stillinger. Totalt er det tilgjengelig over 12 800 stillinger på nettstedet.
– Med nytt år følger nye budsjetter. Mange er nok ivrige på å sikre seg arbeidskraften de trenger så tidlig som mulig i 2013, sier Kallum.
Hver mandag er blåmandagDet er slett ikke uvanlig at nordmenn er aktive på jobbsøkerfronten dagen etter fridager. Mandager er vanligvis dagen i uka med mest aktivitet på jobbsidene, og besøksrekordene kommer som regel dagen etter de store feriene.
– Gårsdagens all-time-high er en økning i unike brukere på hele 19,5 % fra første arbeidsdag etter juleferien i fjor, da det også var rekord. Økningen har blant annet sammenheng med at stadig flere bruker nettbrett og mobiler til å lete etter jobbannonser, sier Kallum.
(pressemelding)