Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Jobber parvis og holder seg friskere
Rica Nidelven Hotel i Trondheim har gått fra én til to renholdere på hvert rom. Det har senket sykefraværet og økt trivselen, melder Renholdsnytt.
Ill.foto: Colourbox.
Husøkonom Amela Cesko ved Rica Nidelven forteller til idébanken at mange på hotellet var skeptiske til metoden før den ble innført, og at enkelte var bekymret for at de skulle bli sinket av de som ikke var like effektive.
Fra en til to
– En renholder per rom er det vanlige i bransjen. Og det er jo en kjent sak at omstilling skremmer mange. Vi er tryggest med det vante. Slik var det også hos oss. I dag vet vi alle at dette var ubegrunnet frykt, sier hun til idebanken.org.
Nå jobber renholderne parvis og samarbeider om å re senger, og resultatene har ikke latt vente på seg, skriver nettstedet: Metoden har ført til redusert arbeidsbelastning og økt trivsel; To viktige faktorer som senker sykefravær.
Tilbake i jobb
Metoden har også gjort det mulig for to langtidssykemeldte å komme tilbake i jobb på grunn av den reduserte belastningen.
– Metoden krever noe mer organisering og koordinering for meg som husøkonom, spesielt i oppstartsfasen. Men alle fordelene som denne metoden har gitt oss veier opp mange ganger, sier Cesko.
Les mer om Ricas erfaringer på idebanken.org
-------------------------------------------------------------
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken. Bestill et abonnement og motta 8 utgaver av Personal og Ledelse i året.
"