Ny sykefraværsapp fra NAV
Den nye app-en «NAV Sykefravær» skal gjøre det enklere for små og mellomstore virksomheter å forebygge sykefravær, følge opp sykmeldte medarbeidere og overholde fristene i oppfølgingsarbeidet.
Appen er laget for ledere med ansvar for oppfølging av sykmeldte medarbeidere, skriver Arbeidstilsynet på sine nettsider.
– Denne applikasjonen vil gi god informasjon og støtte arbeidsgiverne i det praktiske oppfølgingsarbeidet, sier seksjonssjef May Britt Christoffersen i Arbeids- og velferdsdirektoratet.
App-en inneholder:
* Huskeliste over lovpålagte oppfølgingspunkter med informasjon om tidsfrister og hvem som har ansvaret.
* Et varslingssystem som gir påminnelser underveis. Den varsler om alle kommende aktiviteter for sykmeldte medarbeidere to uker før fristen går ut med en siste påminnelse samme dag.
* Tips og råd, blant annet om hvordan arbeidsgivere kan forebygge sykefravær og legge til rette for at arbeidstakere som er sykmeldt, kan fortsette i arbeid.
Appen er utviklet av NAV i samarbeid med Arbeidstilsynet. iPhone-versjonen kan lastes ned nå. Android-versjonen lanseres til høsten, opplyser Arbeidstilsynet.
-------------------------------------------------------------
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken. Bestill et abonnement og motta 8 utgaver av Personal og Ledelse i året.
"