Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Varner-Gruppen vil offentliggjøre leverandører
Varner-Gruppen har bestemt seg for å offentliggjøre hvilke fabrikker som benyttes av selskapets leverandører.
Dressmann er en av kjedene som drives av Varner-Gruppen.
Debatten i tekstilbransjen har pågått en stund og nå gir Varner-Gruppen etter for press. Så tidlig som i 2005 valgte turtøyprodusenten Stormberg å offentliggjøre listen over hvilke fabrikker som brukes i tekstilproduksjonen.
I slutten av september ble søkelyset satt på klesgiganten Hennse & Mauritz som bruker leverandører som betaler luselønn til sine arbeidere.
Les også: Varner-Gruppen nekter å oppgi fabrikker
Nå melder Varner-Gruppen at deres lister vil bli gjort tilgjengelig på selskapets nettsider så fort de er gjennomgått og kvalitetssikret, og etter at selskapet har informert alle sine ca. 300 leverandører. Prosessen ventes å være avsluttet i løpet av noen uker.
Varner-Gruppen opplever at kundene i større grad enn tidligere ønsker mer informasjon om produktene de kjøper. For å sikre kundenes tillit til både produkter og selskapets CSR-arbeid går de derfor ett skritt videre med å offentliggjøre leverandørlisten.
Selskapet har gjort en avveining mellom forretningsmessige hensyn og et økende informasjonsbehov fra sine kunder. Det er utgangspunktet for at selskapet har valgt å innføre åpne lister over alle fabrikkene som benyttes i deres produksjon.
Arbeidet med å kvalitetssikre og forbedre arbeidsforholdene i mange av de tekstilproduserende landene i Asia er et viktig, langsiktig og møysommelig forbedringsarbeid. Selskapet erkjenner at de ikke er i mål, men at de jobber målrettet hver dag og begynner å se resultater.
(NTB/MINMOTE.NO)
"