Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Fritiden er ikke som før
Mormor trener Sumba og far sykler Birken. Vi var kanskje aktive før, men nå finnes det ingen grenser for den norske sprekheten.
Ill.foto: Colourbox
I 2001 mosjonerte hver fjerde nordmann. I dag trener halvparten av oss mer enn tre ganger i uken. Både unge og eldre, kvinner og menn, trener mer i dag enn for noen få år siden. En stigende andel bruker også treningsstudio. I 2001 var det 21 prosent som brukte treningsstudio, mens det i dag er 37 prosent. Det betyr ikke at vi trener mindre utendørs. Andelen som jogger, sykler og går på ski har også økt i perioden. Kort og godt har trening fått en mye større plass i nordmenns liv, viser Kultur- og mediebruksundersøkelsene fra Statistisk sentralbyrå.
Velger andre kulturtilbud
Det har også skjedd en forandring i hvilke kulturtilbud vi foretrekker. Vi går mer på konserter enn før. I 2000 hadde 48 prosent vært på en konsert i løpet av det siste året. Nå har andelen økt til 61 prosent. Flere går også på ballett og operaforestillinger. Derimot synker antall kinobesøk. Vi går heller ikke på flere idrettsarrangementer, selv om vi trener mer. Det er en nedgang i besøk på kunstutstillinger, museum, bibliotek og teater.
Bruker mer tid på medier
I 2000 brukte vi 57 minutter per dag på trykte medier. I 2013 hadde dette sunket til 41 minutter. På elektroniske medier, derimot, medregnet TV, radio, video, musikkavspillingssystemer og Internett, brukte vi i 4 timer og 53 minutter i 2000. I 2013 hadde dette økt til 6 timer og 26 minutter.
Totalt sett brukte vi altså 5 timer og 50 minutter på medier i 2000, mot 7 timer og 7 minutter i 2013, altså godt over 1 time mer enn 13 år tidligere.Fra 1991 og 2013 har andelen som leser trykte aviser en gjennomsnittsdag, sunket fra 84 prosent til 51 prosent. For ukebladene har det vært en nedgang i samme periode fra 21 prosent til 8 prosent. Trykte tidsskrift og tegneserieblad har også hatt nedgang.
Det som har holdt seg av trykte medier er bøkene. Det er fortsatt like mange som leser bøker i dag som i 1991.