Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Har flyttet grensene for hvor vi jobber
Det er slutt på den tiden da den fysiske arbeidsplassen definerte om vi var på jobb eller ikke. Teknologien gjør at vi kan jobbe når som helst og hvor som helst. Det har både fordeler og ulemper.
(Illutstrasjon: Karine H: Henriksen)
Smarttelefoner og nettbrett har gjort det enklere å jobbe hvor som helst og når som helst. YouGov har gjennomført en undersøkelse for Telenor som viser at hver tredje nordmann jobber på vei til og fra kontoret. De vanligste aktivitetene er å svare på epost, lese dokumenter og ha samtaler med kunder/kontakter. Bare de som oppgir at de har en kontorjobb er med i undersøkelsen.
Jobber hjemme
Hver sjette gjør minst halvparten av arbeidet sitt andre steder enn på kontoret. Da er det først og fremst på hjemmekontoret vi jobber, men også i bilen, flyplassen, på hotell, cafe, hytta – og en rekke andre steder. Nesten 70 prosent svarer at pc er det viktigste arbeidsverktøyet også utenfor kontorarbeidsplassen, tett fulgt av mobiltelefon. 19 prosent svarer at også nettbrett er et viktig arbeidsverktøy.
Bedre balanse?
Den største fordelen med å kunne jobbe på andre steder enn kontoret er muligheten til å jobbe på tidspunkter da det passer oss best, ifølge undersøkelsen. Økt effektivitet, bedre konsentrasjon og at det blir lettere å kombinere jobb med privatliv, er andre fordeler som trekke frem. Men fleksibiliteten har også sine ulemper. Mange mener at det gjør at de jobber mer enn de burde, at de går glipp av sosialt samvær og faglige diskusjoner med kolleger, og at de føler en forventning om å være tilgjengelig også utenom normal arbeidstid.