Høstens første Personal og Ledelse
I denne utgaven kan du lese om hvordan og hvorfor lederen ser på seg selv som en tjener for sine medarbeidere. Les også om hvordan du som leder kan lage en brukermanual for dine medarbeidere.
Legger til rette for sine medarbeidere
Tom Georg Olsen er toppleder i IT-konsulentselskapet Miles og kaller seg daglig tjener. Det samme gjør
lederne i Oslo og Stavanger. Det betyr imidlertid ikke at de bruker dagene til å servere kaffe og smøre lunsj til sine bortimot hundre ansatte. Tittelen er et uttrykk for en lederstil som han mener gir resultater på bunnlinjen. Olsen leder en virksomhet med høyt utdannede kunnskapsmedarbeidere som leverer spisskompetanse til bedriftens kunder.
– Ja, de skal være faglig dyktige, blant de fremste i bransjen. Men de må også ha en varm personlighet. Det er et absolutt krav. Hvis ikke får de ikke jobb hos oss, sier Tom Georg Olsen.
Men hva mener han med å omtale seg som daglig tjener?
– Med det mener jeg at det viktigste jeg gjør som leder er å tilrettelegge for at medarbeiderne skal ha det bra og kunne gjøre en god jobb. Derfor er jeg mer opptatt av enkeltmenneskene i organisasjonen, enn av strategier og strukturer.
Ny ordning for bemanningsbransjen:
Dette er en ordning hvor bedrifter kan få dokumentert sin kvalitet som arbeidsgiver. Det skjer gjennom ekstern revisjon av rutiner og praksis når det gjelder sentrale deler av ens forpliktelser etter arbeidsmiljøloven, sier fagsjef i NHO Service Even Hagelien.– Den nye ordningen gir bemanningsbedriftene mulighet til å sette fokus på arbeidsgiverrollen, både for
bemanningsbedriften men også for kunden. Vi er opptatt av at kunden skal etterspørre kvalitet og at man har ting på plass som arbeidsgiver. Det betyr ikke at alle de som ikke er revidert, ikke har alt på plass, men som Revidert Arbeidsgiver har man mulighet til å bevise det, sier han.
Er det mulig å få til en god nedbemanning?
Å ufrivillig måtte forlate bedriften man er ansatt i er ikke unormalt i det moderne arbeidslivet. Men det må ikke bli så normalt at vi tar for lett på det. Jeg blir bekymret når jeg av og til hører at ”nedbemanning, det har vi jo gjort før – det går nok bra denne gangen også”. Tenk om igjen! Nedbemanning er grundighetsarbeid og krever en kollektiv prestasjon fra bedriften ledelse hver gang.
Det skriver Einar Wergeland Jenssen er organisasjonspsykolog og administrerende direktør i AS3 Norge AS.
Han har omfattende erfaring fra endrings- og omstillingsprosesser i kraft av ulike roller – både som leder, konsulent og lederutvikler for en rekke private og offentlige virksomheter. Han er særlig opptatt av hvilke premisser som muliggjør endringer i praksis.
Sparer tid og frustrasjon
Som gründer og toppsjef i QuestBack har Ivar Kroghrud erfart at det er tidkrevende å bli kjent med nye medarbeidere. Ofte går det på bekostning av dyrebar arbeidstid.
– QuestBack var et raskt voksende selskap og vi fikk hele tiden nye kolleger, både i Norge og i andre land, sier han.
Det førte til at Kroghruds lederteam forandret seg fra år til år. Dermed laget lederen en brukermanual for hvordan han er å jobbe sammen med.
– Det forenkler «bli-kjentprosessen » og medarbeiderne kan da bruke tiden på jobben sin, og ikke masse tid på å finne ut hvordan jeg er som person.
Friminutt med toppidrettssjef Tore Øvrebø
Burde det være enklere å kombinere toppidrett og studier?
– Det burde være betydelig mere fleksibilitet og aksept rundt det å kombinere toppidrett og utdanning. Disse menneskene gjør faktisk en stor innsats for Norge og de bruker gjerne et årsverk bare på idretten, i tillegg har de studier på toppen. De er en ressurs som jeg synes Norge tar ganske dårlig vare på. Noen institusjoner har skjønt det og spiller på lag. Men politisk sett er det ganske stor motstand, det snakkes ja, men i praksis skjer det veldig lite når dethandler om å finne gode løsninger, sier han til Personal og Ledelse.
Dette og mye mer kan du lese om i Personal og Ledelse nummer 5/2014. Dersom du ikke er abonnent kan du lese bladet digitalt ved å følge denne linken.
God lesning!
"