Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Jobbmail på fritiden irriterer
En amerikansk undersøkelse viser at ansatte som mottar tekstmeldinger eller e-post utenfor arbeidstiden blir sure og irriterte.
(Ill.foto: Colourbox)
Studien er gjennomført av Marcus Butts ved University of Texas Arlington i USA. Butts og hans team har fulgt 341 medarbeidere i ulike bransjer over en periode på syv dager.
Forskeren sier mange medarbeidere føler seg tvunget til å lese e-post etter de er ferdige på jobb, dette til tross for at de vet de blir irritert dersom de mottar beskjeder fra ledelsen.
Noe av forklaringen er at når tekstmeldinger og e-post tikker inn på smarttelefonen hele døgnet, ender man ofte med å sjekke meldingen ut.
Studien konkluderer med at det særlig er de som forsøker å skille jobb og fritid, de såkalte segmentorene, som blir forstyrret.
Den andre gruppen, som de kaller integratorene, ønsker å holde seg oppdatert, men selv denne gruppen blir sure når de mottar e-post og tekstmeldinger på fritiden.
Studien avslører også at medarbeidere som mottar positive beskjeder fra sjefen blir gladere, selv om denne gleden er kortvarig.
Noen av anbefalingene i studien går ut på at bedriftene bør sette grenser og lage retningslinjer for hva som skal sendes av elektronisk korrespondanse internt.
"