Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Dette må du ikke gjøre som leder for unge medarbeidere
Arbeidshverdagen på hjemmekontor er mye debattert det siste året av både ledere og medarbeidere. Rekrutterings- og bemanningsselskapet Academic Work har spurt unge nordmenn om hva ledere absolutt ikke må gjøre for å engasjere unge medarbeidere på hjemmekontor. Svaret er tydelig.
65 prosent av unge i arbeidslivet svarer i den nye undersøkelsen at det verste du som leder kan gjøre er å ikke tillate frihet under ansvar og fleksibilitet.
– Unge vil ha tillit til å gjøre en god jobb på hjemmekontor, med frihet og fleksibilitet til å gjøre det på sin måte. Det kan være en utvidet lunsjpause for å dra på trening, eller å starte tidligere eller senere enn de hadde gjort om de var på kontoret hver dag. De ønsker å vite at du som leder stoler på at de leverer og får gjort jobben, uten å se dem over skulderen. Får de denne tilliten vil de gjengjelde deg med prestasjoner – og lojalitet, sier Mats Furulund i Academic Work.
Tilbakemelding viktigere enn anerkjennelse
Undersøkelsen er gjennomført i seks land, og Norge skiller seg fra de andre landene på særlig ett punkt. De unge rangerer tilbakemelding fra sine ledere høyere enn anerkjennelse av prestasjoner. 60 prosent mener at det verste du som leder kan gjøre er å ikke gi regelmessige tilbakemeldinger og støtte.
– Norges unge arbeidstakere ønsker praktisk ledelse, selv om det foregår på avstand. De ønsker å vite hva de gjør bra, og hva som kan gjøres bedre. Uavhengig av rolle, trenger de regelmessig tilbakemelding fra lederen sin for å lære og utvikle seg. Mangelen på prat ved kaffemaskina eller i kantina kan gjøre det vanskelig å finne de formelle og uformelle omgivelsene for verdifull coaching og tilbakemelding. Ta derfor i bruk alle verktøy du kan, enten det er chatterom, e-post, video eller telefonsamtale, sier Furulund.
Ikke glem hjemmekontormiljøet
Den tredje viktigste faktoren er arbeidsmiljøet på hjemmekontor. Ett år inn i pandemien har nesten halvparten av Norges unge arbeidstakere (48 prosent) oppgitt at deres arbeidsgiver ikke retter nok oppmerksomhet mot arbeidsmiljøet i hjemmet.
– For de aller fleste krever hjemmekontor god internettforbindelse og et komfortabelt sted å jobbe, samt maskinvare som web-kamera og hodetelefoner som gjør opplevelsen morsommere. Dersom du ikke har vært i kontakt med dine ansatte for å finne ut hva de ønsker og trenger for å gjøre en god jobb hjemmefra, så er kanskje nå det beste tidspunktet til å starte med det, sier Furulund.
(Academic Work)