Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Bussnæringen vil at ukrainske flyktninger skal kunne jobbe som bussjåfører
Det mangler over 1000 bussjåfører i Norge, og bussnæringen håper ukrainske flyktninger kan bli en del av løsningen.
– Ukrainerne trenger jobb. Vi har behov for sjåfører. Dette er en vinn-vinn-situasjon, sier Jon H. Stordrange, direktør i NHO Transport, til Aftenposten.
Det er mangel på bussjåfører i Norge, og bransjen håper ukrainske flyktninger kan bli en del av løsningen. Det er bare ett problem.
For å få kjøreseddel i Norge, kreves det fire års botid i Norge eller i et annet EØS-land.
– Kravet om botid er der for å sikre at sjåførene har en vandel som gjør dem skikket til å være bussjåfører. Det er vi opptatt at de skal være, men vi mener at i dette tilfelle bør det være mulig å gi dispensasjon fra dette kravet, sier Stordrange til avisen.
Interesseorganisasjonen har bedt både Justisdepartementet og Samferdselsdepartementet om å se på regelverket. Sistnevnte bekrefter til avisen at henvendelsen er til behandling.
– Botidskravet bidrar til å forhindre at personer med utilfredsstillende vandel får adgang til yrket, understreker departementet.
(©NTB)