Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Nav har i all hovedsak levert
Da Norge stengte ned og arbeidsledigheten skjøt til værs, måtte Nav å hive seg raskt rundt og sikre at folk som mistet livsgrunnlaget over natta, fikk penger til å kunne klare seg. Tross store utfordringer, har etaten i all hovedsak levert, viser Riksrevisjonens nye undersøkelse.
I februar i fjor var arbeidsledigheten i Norge på 2,7 prosent. To måneder senere hadde den steget til 14,6 prosent.
Raske ordninger
Det er det høyeste i moderne tid, og Nav mottok flere søknader om dagpenger i løpet av de to første ukene etter nedstengingen 12. mars enn de vanligvis gjør i løpet av et helt år.
Stortinget vedtok raskt flere midlertidige tiltak for å sikre inntekten til folk og redusere arbeidsgiveres utgifter til permittering, sykefravær og omsorg for barn.
Navs jobb var å iverksette og en forutsetning var at det måtte skje fort. På rekordtid måtte etaten gjøre endringer i eksisterende ordninger og opprette nye ytelser mens søknadsbunken om dagpenger fra fortvilte nordmenn vokste.
Har i hovedsak levert
Riksrevisjonen har undersøkt hvordan Nav håndterte dette fra mars og ut året 2020.
– For en gangs skyld kan jeg holde pekefingeren for meg selv. Nav har i all hovedsak levert i tråd med Stortingets krav, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
Undersøkelsen viser blant annet at
- forskudd på dagpenger sikret livsopphold blant de fleste av dem som raskt trengte penger.
- de fleste økonomiske tiltakene kom raskt på plass.
Samtidig viser undersøkelsen at
- lang saksbehandlingstid for søknader om dagpenger var kritisk for mange mottakere.
- lønnskompensasjon til permitterte tok lengst tid å få på plass.
Forskuddet var avgjørende
Fra mars til desember 2020 behandlet Nav 617 000 dagpengesøknader mot 157 000 i hele 2019. Normal behandlingstid er innen fire uker. Etter nedstengningen var den oppe i 10 uker i snitt og ved inngangen til mai lå cirka 300 000 søknader i kø. Nav etablerte en ordning for utbetaling av forskudd på dagpenger i slutten av mars.
– Mange mistet livsgrunnlaget sitt over natta og den eksplosive økningen i dagpengesøknader viser hvor dramatisk det var. Ordningen med forskudd på dagpenger var redningen for mange. Den begrenset de negative konsekvensene av den lange saksbehandlingstiden, sier Foss.
I slutten av september hadde etaten tatt unna køen av søknader og saksbehandlingstiden var normal igjen.
Manglende kontroll
Riksrevisjonen har også undersøkt om Nav har hatt gode nok rutiner for å avdekke feilutbetalinger og misbruk av korona-ytelser.
Undersøkelsen viser at
- det er få maskinelle kontroller i de nye datasystemene.
- systematiske etterkontroller er foreløpig ikke etablert.
- ved kontroll av utvalgte saker har Nav avdekket feilutbetalinger og svindel med koronaytelsene.
– Behovet for å få ordningene raskt på plass, førte til at Nav ikke prioriterte å bygge inn maskinelle kontroller i datasystemene. Da er det viktig at etaten gjør etterkontroller for å avdekke eventuelle feilutbetalinger eller misbruk, sier Foss.
(Riksrevisjonen/NTB Kommunikasjon)