Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Flere virksomheter vil øke antall ansatte
Ny undersøkelse viser at tre av ti virksomheter har planer om å øke antall ansatte de neste to-tre årene.
I HR Norge og revisjons- og rådgivingsselskapet EY sin årlige undersøkelse blant norske virksomheter kommer det frem at flere virksomheter har planer om å øke antall ansatte innen de neste tre årene.
Om lag tre av ti virksomheter har planer om å øke antall ansatte. I offentlig sektor svarer 14 prosent at de innen tre år planlegger å ansette flere, mens hele 36 prosent i privat sektor svarer det samme. Det er i bedrifter som har mellom 250 og 1000 ansatte at rekrutteringsbehovet er størst. Her svarer 38 prosent at de har planer om å ansette. I de største bedriftene, med mellom 1000 og 5000 ansatte svarer kun 22 prosent det samme.
Men de gode nyhetene kommer med en bismak. Det er først og fremst de som allerede har høyest kunnskapsnivå blant sine ansatte som ønsker å ansette.
- Tall fra NAV og SSB påpeker at det først og fremst er ufaglærte som har mistet jobben under koronakrisen. Det betyr at de medarbeiderne som først og fremst har blitt ledige under krisen ikke nødvendigvis matcher det behovet som oppstår. Dermed kan man gå inn i en situasjon hvor antall ubesatte jobber går opp, uten at arbeidsledigheten synker vesentlig, og at stadig flere faller utenfor arbeidslivet dersom de ikke i betydelig grad oppgraderer kompetansen sin, sier daglig leder i HR. Norge, Even Bolstad.
Mye tyder imidlertid på at virksomhetene ser utfordringen og er innstilt på å gjøre sin del for å hindre at dette skal oppstå. En tydelig tendens fra undersøkelsen er nemlig at stadig flere sier seg villig til å investere i å omskolere egne ansatte som har en kompetanse som er i ferd med å gå ut på dato.
- Dette er i utgangpunktet ofte en krevende og omfattende satsning, både for den enkelte som må mobilisere energi, tro og vilje til å satse og deretter bruke tid på å bygge kompetanse. Tilsvarende er det krevende for virksomheten som får ekstra lønn- og studiekostnader. Samtidig viser det på en fin måte at det å ansette nye medarbeidere i stedet for å satse på de man allerede har, og som med litt innsats kan inneha kompetanse virksomheten trenger, ikke er en farbar vei lenger, sier Bolstad.
Et problem i et langstrakt og spredt land som Norge, er at det kan være langt mellom der folk bor og arbeidsledighet oppstår, til der hvor virksomhetene som er på jobbjakt er lokalisert.
- En annen god nyhet fra undersøkelsen, som også kan bidra til at flere kan komme i jobb og at virksomhetene får fatt i den kompetansen de trenger, er at virksomhetene i stadig større grad søker ut over eget nærområde når de jakter kompetanse, sier Bolstad.
En av fem respondenter i undersøkelsen har rekruttert fra et større geografisk område siste år, mens en av fire planlegger å gjøre det i fremtiden. Det er først og fremst de som allerede har forsøkt å rekruttere geografisk bredt, og som dermed har høstet erfaring, som er mest villig til å gjøre dette i enda større omfang.
- Mye tyder på at de som på denne måten tenker nytt i rekruttering er i ferd med å skaffe seg et lite forsprang i kampen om arbeidskraften, sier Bolstad.
(HR Norge)