Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Syv av ti unge er venn med sjefen
Facebook er ikke lenger en privat arena, men er blitt et sosialt nettverk der en deler private bilder og ytringer, ikke bare med venner og bekjente, men også med sjefen og kollegaene sine. Det gjør at det blir stadig vanskeligere å skille mellom rollen som profesjonell og privatperson.
Ill.foto: Colourbox.
Sosiale medier som Facebook og Twitter gjør at skillet mellom jobb og privatliv blir stadig mer visket ut.
I en ny undersøkelse gjennomført av IT-selskapet Cisco svarer syv av ti unge profesjonelle at de er “venn” med sjefen og/eller kollegaene sine på Facebook.
Ni av ti på Facebook
Undersøkelsen viser at hele ni av ti av respondentene er på Facebook – av disse sjekker over 80 prosent av studentene og over 70 prosent av unge profesjonelle Facebook-oppdateringene sine hver eneste dag.
Én av tre studenter svarer at de er inne på Facebook minst fem ganger om dagen, mens tre av ti unge profesjonelle svarer det samme.
Blander jobb og privatliv
Syv av ti unge profesjonelle svarer at de er venn med sjefen og/eller kollegaene sine på Facebook. Av de som er aktive på Twitter, svarer mer enn to av tre at de følger enten sjefen sin eller kollegaene sine på Twitter. Én av tre foretrekker å bruke Twitter som et privat nettverk.
Jørgen Myrland i Cisco Norge.
– Sosiale medier har ført til at vi nå ser en ny generasjon av “prosumers”, en blanding av rollen som profesjonell og privatperson. En “prosumer” har helt andre forventninger til hva det betyr å være på jobb, sier Jørgen Myrland, administrerende direktør i Cisco Norge.
- Realiteten i dag er at det er fortsatt mange bedrifter som nekter sine ansatte tilgang til sosiale nettverk som Facebook og Twitter. Disse vil stille svakt når det kommer til rekruttering av unge, skarpe hoder.
Forstyrrer konsentrasjonen
Videre viser undersøkelsen at mange studenter blir konstant avbrutt mens de gjør lekser på grunn av Facebook og andre sosiale kanaler som MSN og Twitter.
Mer enn fire av fem svarer at de blir avbrutt minst én gang i timen, mens én av fem studenter blir forstyrret seks ganger eller mer – det er i gjennomsnitt én gang per tiende minutt. Én av ti forteller at de mister tellingen over hvor mange ganger de blir avbrutt mens de leser lekser.
I undersøkelsen Cisco Connected World Report 2011 er nærmere 3000 studenter og unge profesjonelle under 30 år fra 13 land verden over intervjuet om deres bruk av sosiale medier.