Tommeltvinnernes totalkostnad
Se for deg at du jobber i en eller annen HR-funksjon i en gjennomsnittlig, norsk bedrift. Det siste året har du og teamet ditt brukt masse krefter på employer branding, dere har satt opp faste yogatimer på onsdagsmorgenen, rigget til vinlotteri på fredagene, fikset en bra lunsjavtale i kantinen og har investert rikelig med tid i både ESG- og CSR-arbeid.
Likevel: Medarbeiderne virker å være helt likegyldige. Så hva er det som skjer?
På tide å hente frem litt statistikk. Det virksomheten sliter med, er en utbredt utfordring i næringslivet: mangel på engasjement. Anerkjente Gallup sin Global Workplace-rapport for 2022 viser nemlig at kun én av fem av den gjennomsnittlige arbeidstakeren føler engasjement og tilknytning til jobben sin.
For 80 prosent handler altså arbeidshverdagen om å telle ned til fredag ettermiddag og utdeling av lønningsposen.
Det vi ikke har snakket høyt om, er hvor mye uengasjerte medarbeidere koster næringslivet. Ifølge Gallup-undersøkelsen koster det den globale økonomien at kun én av fem ansatte engasjerer seg i jobben sin hele 78 billioner kroner i året. En astronomisk sum, ja vel. Her må vi gå i dybden på hvorfor uengasjerte ansatte er så dyrt for næringslivet.
Økt fravær
Det finnes nok av undersøkelser som påpeker at frivillig fravær øker i takt med uengasjerte ansatte. Da er det bare å ta frem kulerammen, for med høyt fravær kommer:
- Høye overtidskostnader.
- Innleie av vikarer.
- Administrasjonskostnader for å håndtere fravær.
- Redusert teamproduktivitet.
- Gjenværende medarbeidere blir overbelastet.
- Synkende teammoral og mangel på engasjement sprer seg.
Investopedia estimerer at fravær koster 36 000 kroner i året for hver ansatt på timelønn, og 26 600 kroner årlig for hver ansatt på fastlønn. Det er lett å forstå hvordan det baller seg på. Har du 500 ansatte, blir det 13 millioner unødvendige fraværskroner i sluket hvert år.
Lavere produktivitet
Å jobbe sammen med uengasjerte ansatte skader både produktiviteten blant hver og en ansatt, men også teamproduktiviteten. Tenk deg å ta alle dine årlige resultatmål på tvers av organisasjonen. Så reduserer du de med 18 prosent, som er det Gallup hevder at den generelle produktiviteten reduseres med i organisasjoner med lavt engasjement. Det blir dyrt!
Og det gjør seg enda mer gjeldende på ledernivå.
Forskning viser at ansatte som rapporterer til det de oppfatter som engasjerte ledere, har nesten 60 prosent sannsynlighet for å øke engasjementet og tilknytningen til jobben sin.
Det lønner seg altså å være en ledestjerne ved å vise engasjement.
Kundepåvirkning
I tillegg til å påvirke kollegaer, har også uengasjerte ansatte påvirkning på bedriftens kunder. Dette er mest åpenbart blant ansatte som jobber direkte mot kunder, for eksempel med kundeservice.
Jeg mener at de fleste organisasjoner undervurderer kostnadene og konsekvensene av dårlig kundeservice. Accenture anslår for eksempel at dårlig service som fører til at kundene velger konkurrenten, koster 16 billioner kroner i året i USA.
Har du derimot engasjerte og fornøyde ansatte som yter sitt beste for kunden, vil bedriften selge mer og øke inntjeningen.
Heldigvis finnes det mange grep for å øke medarbeidernes engasjement som bedriftsledere og HR-ressurser kan ta i bruk utover faste yogatimer og vinlotteri. Alle de rådene skal jeg spare til et annet leserinnlegg.
Men forhåpentligvis har du nå litt mer forståelse for hvor dyrt det er at kollegaen tvinner tommeltotter og venter på fredagen – og hvorfor det er lønnsomt å gjøre noe med det.