Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Er det rom for å si ifra?
Hvis du jobber som leder har jeg en oppfordring til deg her og nå midt i surfingen; stopp opp et øyeblikk og still deg noen konkrete spørsmål om arbeidsmiljøet hos dere.
Spør deg selv: Er det takhøyde for at medarbeiderne dine kan si meningene sine? Hvordan mottar ledere og kollegaer i bedriften din konstruktiv kritikk? Er det rett frem for alle og enhver å ta ordet? Hvordan er det med aksepten for å lansere gode og dårlige ideer – enten om det er i et møte eller bare ved kaffemaskinen?
Hvis du har positive svar på disse spørsmålene, er bedriften på god vei til å ha etablert et arbeidsmiljø med psykologisk trygghet.
Psykologisk trygghet er alt
Kjernen i begrepet handler nemlig om at alle medarbeidere skal kunne være ærlige med hverandre og være komfortable med å kunne ytre seg fritt. Alle skal føle seg trygge på at det ikke bare er lov si noe, men at det er viktig å si noe. Et slikt arbeidsmiljø er verdifullt for alt fra trivsel, motivasjon, kreativitet og produktivitet. Men hva om du nøler, tviler eller vender tommelen ned når du leter etter svar på spørsmålene?
Et arbeidsmiljø uten psykologisk trygghet vil støte på flere utfordringer. Dette er utfordringer som strekker seg langt utover enkeltpersoners følelser. Rent praktisk betyr det at bedriften vil ha vanskeligere for å lykkes med driften sin.
Si for eksempel at ledergruppen lanserer en kampanje som hele bedriften har jobbet med, men den mislykkes. Sånt skjer, problemet er bare at flere av kollegaene visste at budskapet var helt feil, at den ikke ville treffe målgruppen, eller at produktene var feil priset – men ingen turte å si ifra.
Løsningen er ikke langt unna
En annen og minst like viktig konsekvens er mistrivsel blant medarbeiderne.
Er det ikke rom for å si ifra at en kampanje vil slå feil ut, fordi erfaringene er at man ikke blir hørt eller tilbakemeldinger slås ned, øker terskelen for å si ifra om for eksempel personalkonflikter. På den måten er et arbeidsmiljø uten psykologisk trygghet blant medarbeiderne en ond spiral.
Løsningen er derimot verken vanskelig eller tidkrevende. Om du ikke kan gi tommel opp på de innledende spørsmålene, er du nødt til å ta et aktivt grep om arbeidsmiljøet og takhøyden.
Sørg for at medarbeiderne får en kanal de kan si meningen sin i, gjerne anonymt. Luft problematikken om lav takhøyde foran alle. Oppfordre til fri ytring, understrek at ingen spørsmål er dumme, og utfordre medarbeiderne dine til å delta og å stille kritiske spørsmål både i jobbsammenheng og i lunsjen. Og ikke minst; vær åpen for kritikk og møt saklige innvendinger på en konstruktiv måte.
Effekten kan være slående positiv – for produktiviteten, ja. Men viktigst; for trivselen blant medarbeiderne dine.