Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Dette er den fremragende lederen:Fleksibel, følsom og forståelsesfull
Tidligere var det viktig at lederen var dominerende, pågående, selvstendig og uavhengig. I dag er de viktigste lederegenskapene integritet, fleksibilitet, sensitivitet og evne til å lytte til og forstå medarbeidere.
Lederstil og lederatferd varierer mye ifra land til land. Mange har erfart at vi ikke trenger å reise lenger enn til våre naboland for å erfare at for eksempel en typisk svensk leder er ganske forskjellig fra en typisk norsk leder.
En fersk undersøkelse gjennomført i 11 europeiske land avdekker imidlertid at synet på hva som kjennetegner fremragende ledere er overraskende likt på tvers av landegrenser i Europa.
Krever mer av arbeidsgiveren
- Arbeidsmarkedet i Europa her vært gjennom omfattende endringer de siste 20 årene. Raskere endringstakt, ny teknologi, økt globalisering og hardere konkurranse. Dagens arbeidstakere har høyere kompetanse, arbeider mer selvstendig og krever mer av sin arbeidsgiver en tidligere.
I tillegg arbeides det stadig mer i matriseorganisasjoner, nettverk, team og prosjektgrupper. Lederrollen har endret seg ganske mye, og etter hver som lederrollen endres så vil også de kravene man stiller til lederens egenskaper og ferdigheter endres.
Det sier Ole I. Iversen i konsulentfirmaet HR-Navigator som står bak lederundersøkelsen, som er en del av Iversens doktoravhandling nylig avlagt ved Henley Management College i England.
Den hadde som formål å klarlegge synet på hva som kjennetegner ledere som leverer resultater i dag, og hvorvidt nasjonal kultur er en faktor som må tas hensyn til i denne sammenheng.
Gode lederferdigheter
Undersøkelsen viser tydelig at fremragende ledere i Europa har gode ferdigheter innen åtte områder:· Informasjonshåndtering, det vil si hvordan lederen henter inn, analyserer og vurderer informasjon. Herunder det å kunne se helheten og sammenhenger.· Lederskap, det vil si hvordan lederen leder, motiverer og utvikler sine underordnede, samt delegerer oppgaver.· Forretningsforståelse, det vil si at lederen forstår hvordan verdier skapes i virksomheten, samt at man er kundeorientert.· Mellommenneskelig kompetanse, det vil si at man er fleksibel og sensitiv i sin omgang med andre· Sunn fornuft, dette innebærer at man utviser integritet og sunn fornuft når avgjørelser tas.· Stresstoleranse, noe som betyr at man bevarer roen og oversikten i en stresset situasjon· Forhandlingsevne, at man er i stand til å få gjennomslag for egne synspunkter uten at andre føler seg overkjørt· Problemløsning, at man er løsningsorientert og faktisk klarer å finne nye løsninger på problemer.Godt lederskap er en forutsetning for suksess
Funnene bekrefter at lederskapskompetanser som å lede, motivere og delegere er svært viktig i dagens arbeidsliv.
Dette er ikke overraskende ettersom det stadig flere blir oppmerksom på at godt lederskap er en forutsetning for at en virksomhet oppnår gode resultater.
Mens man tidligere kar fokusert på ferdigheter som initiativ, energi og gjennomslagskraft ser det nå ut som om forretningsforståelse, det å skjønne hva som skaper verdier i virksomheten og det å være kundeorientert og være proaktiv i forhold til kundene er blitt viktigere.
Det er også en klar trend ferdigheter som dominerende, pågående, selvstendig og uavhengig er blitt erstattet med integritet, fleksibilitet, sensitivitet og evne til å lytte til og forstå medarbeidere. Dette indikerer et skift i de ferdigheter som er etterspurt på arbeidsmarkedet i dag og kan bety at mange virksomheter må gjennomgå sine rekrutteringsrutiner og lederutviklingsprogram for å sikre at de har ledere med riktig kompetanse tilpasset dagens arbeidsmarked.
Liten variasjon
Fra tidligere undersøkelser vet vi at lederstil og atferd varierer fra land til land. Det er derfor spesielt interessant at når man ikke spør om hva som kjennetegner en typisk leder i et land, men fokuserer på hva som kjennetegner en god leder som oppnår gode resultater blir forskjellene mellom land mye mindre.
Det er nesten ikke mulig å påvise forskjeller mellom Norge og de fleste land i Nord- og Mellom-Europa.
Dette innebærer at synet på hva som kjennetegner en god leder er overraskende likt. Et område skiller seg noe ut, nemlig sensitivitet (forstå andre menneskers følelser og bruke dette på en konstruktiv måte). Det ser ut som om dette er en ferdighet som er viktigere i Nord- og Mellom-Europa enn i Frankrike og landene i tidligere Øst-Europa. Dette kan det være viktig å være klar over for ledere som krysser grenser i Europa.