Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Lederens 10 bud
Det finnes ingen mystisk formel for god ledelse, men følgende råd kan være gode å ta med seg for alle ledere.
1. SE DINE MEDARBEIDERE Folk trenger å vite at de blir sett. Tenk derfor gjennom hvilke medarbeidere du har, hvem du snakker med og hvor ofte. Sannsynligheten er stor for at du bruker nesten all din tid på 20 prosent av medarbeiderne - de som er dyktigst og de som har behov for ekstra oppfølging. De resterende 80 prosent trenger også å bli sett, og har kanskje mer å gi enn du tror. Hvis du vil heve prestasjonene til medarbeiderne er det her du virkelig har noe å hente.
2. LYTT TIL RÅD Det er lite sannsynlig at du har mer kompetanse, erfaring og utdanning enn resten av staben til sammen. Din jobb er å få medarbeiderne til å bruke hele sin kompetanse til avdelingens beste, ikke å fortelle dem nøyaktig hvordan det skal gjøres. Skal du få opp gløden og engasjementet må du lytte og la folk komme til orde.
3. TA BESLUTNINGER Det er din oppgave som leder å ta beslutninger. Noen ganger må du derfor være "sjef", og ikke forvente at alle skal være enige med deg i alle beslutninger. Men: Egenrådige ledere er demotiverende. Hvis du først søker råd og lytter, så vil du oppleve at du får med deg medarbeiderne selv om noen er uenige med deg.
4. GRIP FATT I PROBLEMENE Dårlig ledelse handler vel så mye om hva du ikke gjør som hva du gjør. Som leder er du rett og slett nødt til å gripe fatt i de vanskelige sakene, og helst før de vokser seg store. Hvis du klarer dette blir du sett på som en leder med guts og integritet. Se derfor på problemene som en mulighet.
5. BEHANDLE FOLK INDIVIDUELT Folk er forskjellige og ønsker å bli behandlet individuelt. Det som er motiverende og behovsoppfyllende for én medarbeider kan virke demotiverende for en annen. Derfor er det viktig at du kjenner dine medarbeidere og handler ut fra det. Det er ingen heksekunst; Hvis du spør så har de sikkert svaret.
6. VIS RESPEKT Du må vise at du tar folk på alvor, at de blir respektert og at du bryr deg om den enkeltes utvikling. Møt dine medarbeidere med ærlighet og redelighet. Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg. Da får du også medarbeidere som ønsker å delta med hele seg.
7. HOLD FAST VED VERDIENE Gode, styrende verdier kan gi motivasjon og engasjement. Men da må du også holde fast ved disse verdiene hver gang det koster deg noe. Mange lager verdiene på solskinnsdager og trekker dem inn når det regner. Si ikke at "her er vi åpne med hverandre" hvis du ikke vil at de skal si sin hjertens mening. Verdiene må være alvorlig ment, hvis ikke er det bedre å ikke formulere dem i det hele tatt.
8. VÆR KONSISTENT Medarbeiderne lærer fort om det er konsistens mellom det du sier og det du gjør. Gå ikke ut med løfter som du ikke vet at du kan holde. Skap ikke forventninger som ikke kan innfris. Ta ikkebeslutninger som du hele tiden må gå tilbake på eller som erinternt motstridende. La heller medarbeiderne få vite hvem du er og hvordan du tenker og resonerer. Det skaper trygghet og tillit.
9. VÆR BEVISST DIN LEDERSTIL Noen ganger gjør vi feil fordi vi ikke tenker gjennom hvordan våre handlemåter kan virke på andre. Det hender noen ganger at vi blir oppfattet motsatt av det vi mente. Derfor er det viktig å tenke: Er det noe ved min lederstil som kan virke demotiverende? Hvis du fjerner det som er demotiverende så er folk ganske flinke til å motivere seg selv.
10. SATS PÅ EGENUTVIKLING Gjør ikke deg selv til en salderingspost. For å lede andre trenger du faglig påfyll, motivasjon og inspirasjon. Derfor er det fornuftig å sette av tid til å delta på seminarer, ta etterutdanning, lese fagblader eller bygge nettverk. Noe av det mest spennende med å være leder er at du aldri blir ferdig utlært. Bruk også noe av tiden til å ha møter med deg selv. Ditt fremste arbeidsverktøy som leder er hjernen. Derfor: Ta deg tid til å tenke.