Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Fargerike team fungerer best
En sammensetning av ulike personligheter er viktig for å lykkes med teamwork. Fargeskalaen kan hjelpe deg et stykke på vei.
Energibalansen
Filosofer har i århundrer identifisert personlighetstyper og delt dem inn i grupper. Psykologen Carl Gustav Jung videreførte og videreutviklet disse ideene inn i det 20.århundre. Han mente at de forskjellige personlighetstypene, eller energiene, var representert i hver og en av oss, og at det er balansen mellom dem som gjør oss unike. Det er viktig å kjenne til disse ulike energiene for at menneskene skal forstå seg selv og andre. Forståelsen av individuelle forskjeller er alfa og omega for å forbedre kommunikasjon, samarbeid og forståelse; det grunnleggende for alle vellykkede team. Dessuten kan vi lettere unngå misforståelser og utnytte de beste kvalitetene hos hver enkelt strategisk.
Fra Jung til Insights
Skotske Andrew Lothian og faren hans bruker Jungs teorier som utgangspunkt for sin virksomhet, som har hovedbase i Skottland. Hittil har de forkynt budskapet over hele verden, og skaffet seg samarbeidspartnere i 33 land. Konseptet tilhører genren "utvikling av mennesker i en arbeidssituasjon - hvem er jeg, hvem er du, kjenn deg selv og kjenn andre". Budskapet er av enkleste sort: Rødt, gult, blått og grønt, men innholdet er mer komplekst enn som så - omtrent like innviklet og interessant som mennesker er. Vi trenger alle slags farger/mennesker og egenskapene de representerer.Jung introduserte begrepene introvert og ekstrovert for å forklare hvor interesserte personene var i den "eksterne verden" kontra den "interne". En introvert person vil også være ekstrovert, og omvendt, avhengig av situasjonen. Jung oppdaget også at mennesker er ulikt oppmerksomme og lærer på forskjellige vis. Noen er mer oppmerksomme gjennom sansene, andre lar seg påvirke av generelle inntrykk eller mønster, ved å bruke intuisjon. Dessuten kom han fram til at det var to hovedteknikker folk brukte når beslutninger skulle tas. En av disse er å bruke logikk på en objektiv måte, den andre er å ta en avgjørelse på en subjektiv og involverende måte. Med andre ord tanker og følelser. Ved å ta for seg de fire prosessene, sanser, intuisjon, tanker og følelser, og linke hver og en av dem til introvert eller ekstrovert, presenterte Jung sine åtte personlighetstyper - i 1921.
Fire farger
Med disse typene som utgangspunkt har Lothians jobbet videre og laget framstillinger med opptil 72 forskjellige typer, eller fargesjatteringer. Det enkleste nivået har fire grupperinger: fiery red, sunshine yellow, earth green og cool blue. Alle mennesker har en av disse fargene som den dominante når det gjelder måte å tenke på, arbeid og menneskelig kontakt. De fleste kan lett finne ut hvilken fargegruppe de selv tilhører, og hver farge har sine styrker og svakheter, avhengig av situasjon og humør.
Fargede team
Andrew Lothian mener at mange ikke er flinke nok til å verdsette mangfoldet og utnytte dette når vi for eksempel setter sammen team og rekrutterer ledere. En leder, uansett farge, må vite at han har hele fargespekteret blant sine medarbeidere. Med denne kunnskapen kan han lettere kommunisere og forstå hver enkelt. Et homogent team med flammende røde representanter er full "krig", likeså er et team med bare solskinnsgule en fest. Kun grønne medarbeidere vil arte seg som en hyggelig samtale, og de blå vil sannsynligvis bruke tiden på å forske og analysere uten å få særlig mye gjort. Bildet er mye mer komplekst enn dette. Grunntanken om å kjenne dine medarbeidere og hvordan de reagerer kan løses på utallige måter. Å bruke farger er en metode som kan være artig å prøve ut, som ett av flere verktøy i en teamutvikling- eller rekrutteringsprosess. www.insightsworld.com