Kompetanse er virksomhetens drivstoff

Kompetanse er virksomhetens viktigste drivstoff. Men hvilken type kompetanse trenger en bedrift, nå og i årene fremover, hvordan kan den skaffe seg kunnskap om kompetansen det er behov for, og hvordan kan denne kompetansen utvikles?

Publisert

Av Jørn Hakon Riise, HR Norge

Det er ikke lenger tilstrekkelig å bygge kompetanse basert på dagens utfordringer. Når denne kompetansen endelig er utviklet vil den være foreldet i forhold til nye utfordringer virksomheten vil stå overfor på dette tidspunktet. Organisasjoner og bedrifter må derfor fokusere på fremtidige utfordringer og bygge sin kompetanse ut fra dette. De må også lære seg å bruke metoder som identifiserer fremtidige kompetansebehov.

Hva trenger vi?

Fagkompetanse er bare første trinn på en stige av kompetansebehov, og gjelder for både individer og organisasjoner. De fleste virksomheter har en eller annen oppfatning av hva slags fagkompetanse de trenger, og denne kompetansen er ofte definert på individuell basis. Men dette er ikke tilstrekkelig i forhold til de utfordringer virksomheter står overfor. De må også fokusere på og utvikle andre kompetansekategorier enn bare fagkompetanse, og arbeide bevisst med å utvikle den kollektive kompetansen i tillegg til den individuelle.

Nye kompetansebegreper

Mennesker og virksomheter er avhengige av ord og begreper for å oppdage og forstå virkeligheten, og de fenomener som det ikke finnes begreper for vil de verken se eller forstå. Mange bedrifter har ingen bevisste begreper for annen kompetanse enn fagkompetanse, men i dagens virkelighet har både enkeltpersoner og organisasjoner behov for andre kategorier. Virksomheter må derfor identifisere egne kompetansebehov ut fra utfordringer de står overfor og på basis av dette definere egne kompetansekategorier. Eksempler på ulike kategorier er basis-, kjerne-, unik-, samspills- og lederkompetanse. Også forandrings-, relasjons- og meningskompetanse er begreper som kan anvendes. Hovedpoenget er at personer og virksomheter må vektlegge og utvikle mye mer enn bare ren fagkompetanse. For at slik kompetanse skal komme i fokus må en organisasjon definere hva den trenger. Hvis ikke, vil det aldri få noen konsekvenser for hva den prioriterer.

Kjernekompetanseanalyse

En virksomhet må utvikle sin kompetanse i forhold til de ansattes fremtidige utfordringer. I tillegg må evnen til å håndtere endring utvikles det vil si endringskompetanse. Men ingen starter med blanke ark. De drar med seg sin historie og sine tradisjoner. Kjernekompetanse er et sentralt uttrykk for en bedrifts tradisjoner og historie, og den må kunne utnytte og bygge på det beste i sine tradisjoner i møte med nye utfordringer. Virksomheten må være seg bevisst den kjernekompetanse den besitter, og bygge på og videreutvikle denne. Det tar lang tid å bygge opp grunnleggende kompetanse, eller kjernekompetanse, og det er derfor viktig å utvikle en kjernekompetanse som representerer kontinuitet og som legger grunnlaget for verdiskapningen.

En virksomhets kjernekompetanse er den kompetanse som både er unik, som andre virksomheter ikke lett kan kopiere og som i tillegg er nyttig for kundenes opplevelse. Identifisering av kjernekompetansen skjer ved at ledere og medarbeidere først lister opp de ulike kompetansene de har i virksomheten og deretter plukker ut dem som vurderes å være kjernekompetanser. Utplukkingen baseres på hvorvidt de oppfyller begge kriteriene som er vist i figuren nedenfor. Virksomhetens kjernekompetanse må henge sammen med de kjerneprodukter og tjenester den ønsker å satse på, og må også samsvare med måten virksomheten arbeider og organiserer sitt arbeid på.

Slik utvikler du kompetansen

Basis for kompetanseutvikling i en organisasjon er en strategisk intensjon om at delt kunnskap er fordoblet kunnskap. Som veiledende fremgangsmåte kan en virksomhet, på grunnlag av en forutgående analyse, velge å satse på to til tre av de følgende kompetansestrategier:

1. Vi lærer av hverandre i hverdagen. Hvordan kan vi forbedre og øke tempoet på denne prosessen?

2. Vi hjelper våre kunder til å lære. Hvordan kan vi forbedre gjensidig tillit og samskapingsprosess?

3. Vi lærer av våre kunder. Hvordan kan vi forbedre læringsprosessen?

4.Vi skaper prosesser, verktøy og konsepter. Hvordan kan vi gjøre utviklingsprosessen mer effektiv?

5. Vi bruker prosessene, verktøyene og konseptene til å lære å bli mer effektive. Hvordan kan vi forbedre våre ferdigheter ved å bruke dem?

6. Vi hjelper våre kunder til å lære av hverandre. Hvordan kan vi fasilitere deres læring?

7. Vi forbedrer verktøy, systemer og prosesser ved hjelp av våre kunder. Hvordan kan vi forbedre denne prosessen?

8. Vi tillater våre klienter å lære ved at de får direkte tilgang til våre systemer og prosesser. Hvordan kan vi forbedre tilgangen?

9. Walk the talk. Live the brand. Hvordan kan vi bli bedre til å få samsvar mellom liv og lære?

Powered by Labrador CMS