Slik forebygger du stress
Stress er et økende problem i dagens arbeidsliv og er blitt kalt Den moderne epidemi.
Les også:
Det er ikke lett å vurdere om du selv er stresset. Vi mennesker er tvert imot avhengig av tilbakemelding fra dem som er rundt oss. Første bud er derfor at du forsøker å observere tegn til stress i arbeidsmiljøet ditt.
- Kjenn dine medarbeidere og vær litt oppmerksom i hverdagen, anbefaler Ingeborg Kiær, konsulent i Hjelp 24 Bedriftshelsetjeneste.
- Dette er viktig for å forebygge sykdom. Husk at det er viktig ikke å se etter det kortvarige presset i hverdagen, men det langvarige stresset.
- Hvis det usunne stresset allerede har slått ut i blomst, kan du lindre mye ved å bry deg om. Litt hjelp og sosial støtte er faktisk en svært viktig faktor for å redusere stress. Både ledere og medarbeidere kan bidra ved å gi konstruktive tilbakemeldinger til hverandre. Dernest trenger vi en faglig stimulering, i forhold til det å definere, løse og forstå problemer sammen.
Kartlegg årsaker
Én ting er hva du gjør der og da når stresset har oppstått, en annen hva du gjør på langsiktig basis. Kiær understreker at det er viktig å spørre seg hva som kan være årsakene til stress i et arbeidsmiljø.
- Kartlegg mulige kilder til stress. Dette kan du gjøre ved jevnlige, individuelle arbeidsmiljøsamtaler og systematiske spørreundersøkelser/klimaundersøkelser. Disse metodene utfyller hverandre.
Et intervju på tomannshånd er nyttig for å få fram konkrete årsaker og løsninger, mens klimaundersøkelsen er nyttig for å få statistisk informasjon. Begge deler kan gjennomføres i samarbeid med bedriftshelsetjenesten.
Medbestemmelse
- Friheten til å påvirke egne arbeidsoppgaver er viktig for hva vi tåler før det smeller. Kan du planlegge din egen arbeidsdag og jobbe noenlunde uforstyrret, eller blir du hele tiden avbrutt av mennesker og hendelser du ikke har kontroll på?
- Er du leder, bør du derfor bidra til en klar ansvarsfordeling. Som overordnet bør du være tydelig i forhold til krav, effektivitet og arbeidsroller. Du bør også bidra til god kommunikasjon.
Er det høyt under taket? Er det lov å si fra hvor skoen trykker? Preges organisasjonen din av en åpen kommunikasjon og et godt samarbeid? Alt dette påvirker vår oppfatning av arbeidsdagen.
"