Tøff, men god opplæring
-Dette var tøft, men givende. Jeg har lært mye og fått et bedre grunnlag for å gjøre jobben min og utvikle meg videre, sier lønningssjef i Brødrene Dahl, Mette Wang.
Hun er en av rundt 35 mellomledere i VVS-grossisten som har gått et skreddersydd lederutviklingsprogram det siste året: Fem samlinger, egenstudier og en prosjektoppgave har vært et givende slit ved siden av full jobb. Mette innrømmer gjerne at det var tøffere enn ventet, men hun angrer ikke. Bare jeg får latt den nye kunnskapen synke litt, kan jeg tenke meg å gå videre, sider hun.- Det å møte kolleger i forskjellig alder fra hele landet som jeg vanligvis ikke har så mye kontakt med, ga opplæringen en ny dimensjon. Det var givende og lærerikt å diskutere med dem og utveksle erfaringer. Jeg valgte å lage en prosjektoppgave om styring av medarbeiderressurser via et personalsystem. Jeg gruet meg så jeg trodde jeg skulle dø før jeg presenterte den for ledergruppen, men det gikk bra. Ja det måtte være en god presentasjon, for den førte faktisk til at vi får midler til å gjennomføre prosjektet i praksis, sier Mette Wang.
Matnyttig læring
Mette er et typisk eksempel på en ansatt i Brødrene Dahl: Forholdsvis begrenset basisutdannelse (handelsskole og kurs). Lederoppgaver i tillegg til de daglige oppgavene. Lang og variert erfaring i bedriften som gjør henne til en verdifull medarbeider.- Vi har mange slike medarbeidere som vi ønsket å satse på og utvikle videre. Derfor var det viktig å finne en praktisk rettet lederutvikling som kunne tilpasses vår hverdag. Vi trengte et utviklingstiltak som både kunne heve den generelle lederkompetansen i bedriften, samtidig som den ga konkret, matnyttig læring i forhold til de oppgaver og utfordringer vi står overfor, sier direktør HR/organisasjon Bente Bay.Valget falt på en videreutvikling av Arbeidslederskolen i regi av NKI. Arbeidslederskolen er kjørt som åpent kurs i mange år, men NKI har nå utviklet kurset og spesialtilpasset det til ulike bransjer og bedriftsinterne opplegg.
Fra kurs til målsøm
- Brødrene Dahl er lokalisert på over 50 avdelinger over hele landet, som i mange år har vært drevet selvstendig, med forholdsvis liten sentral styring. For noen år siden fikk vi avdekket svakheter og mangler ved denne driftsformen da markedet falt og vi ikke klarte å opprettholde vår posisjon i markedet. Dette førte til at vi i langt større grad har utviklet felles policy og retningslinjer, felles datasystemer, et sentrallager og mer sentral styring av virksomheten . Noe som fører med seg nye utfordringer og behov for utviklingstiltak blant lederne. Vi ønsket et skreddersydd opplegg hvor deler av undervisningen tok utgangspunkt i vårt system og våre utfordringer og er godt fornøyd med det opplegget NKI utviklet for oss, sier Bay.
Fire moduler
Kurset er lagt opp i fire moduler: Kommunikasjon, ledelse og organisasjon, personalforvaltning, lover/avtaler og økonomi. Etter hver modul var det eksamen, og elevene hadde hjemmeoppgaver mellom hver samling. I tillegg gjennomførte de en prosjektoppgave som tok utgangspunkt i oppgaver eller problemstillinger som den enkelte medarbeider eller avdeling sto overfor som likevel måtte bearbeides og løses. Oppgavene ble presentert for ledergruppen, som på den måten ble trukket inn i studieopplegget. - En fin måte å gjennomføre undervisningen på. Ved å arbeide med prosjektoppgaver som er relevante i hverdagen øker vi læringseffekten samtidig som bedriften får løst konkrete oppgaver, sier Bente Bay. For de medarbeiderne som gjennomfører og presenterer oppgaven for ledergruppen betyr det mye å få markert seg og få oppmerksomhet rundt sitt arbeid, skyter NKIs seniorkonsulent Sissil Rødland inn.Hun kan fortelle at Arbeidslederskolen brukes som grunnlag for spesialtilpassede kursopplegg i flere ulike sammenhenger og er svært fornøyd med måten Brødrene Dahl har gjennomført opplegget på: - Det er krevende å ta såpass omfattende utdanning ved siden av full jobb og løpende forpliktelser på hjemmebane. Her har bedriften gjort mye for å tilrettelegge studiene, og Bente Bay har vært dyktig til å følge opp, hjelpe til og purre på studentene for at de kunne fullføre, sier Rødland.
- Brødrene Dahl har over 50 avdelinger over hele landet, som i mange år har vært drevet selvstendig, med forholdsvis liten sentral styring. Utvikling av datasystemer, både innen salg/ordre og logistikkfunksjonen, har ført til at vi bedriften i langt større grad enn tidligere må ha Dette førte til at vi i langt større grad har utviklet felles policy og retningslinjer, felles datasystemer, et sentrallager og mer sentral styring av kjeden. Noe som fører med seg nye utfordringer og behov for utviklingstiltak blant lederne. Vi ønsket et skreddersydd opplegg hvor deler av undervisningen tok utgangspunkt i vårt system og våre utfordringer og er godt fornøyd med det opplegget NKI utviklet for oss, sier Bay.